Nu de MX-5 geruime tijd op de markt is, komen er voor steeds meer belangstellenden mogelijkheden om op de markt van tweedehands auto's een "MX-5 met ervaring" te kopen. Het blijft een lastige zaak. Bij de MX-5 maakt het speciale karakter van de auto, als zijnde een open sportwagen, een goede beoordeling nog moeilijker. Welke MX-5 kan je nu het beste kopen?

Er zijn intussen vier hoofdtypen MX-5 op de markt: de NA, de NB, de NC en de ND (zie uitleg). De NA is wegens zijn leeftijd en prijs de meest aantrekkelijke, maar ouderdom kan meer onderhoud betekenen. De NB begint nu goed in prijs te zakken, dus interessant voor liefhebbers van auto's met vaste koplampen. Verder is de NB natuurlijk al verder ontwikkeld en zijn modernere technieken toegepast. De NC is langzamerhand meer op de 2e-hands markt verkrijgbaar en de prijzen zijn nog (relatief) hoog. Daarentegen staat natuurlijk wel een hoge technisch bouw- en uitrustingskwaliteit met weinig groot onderhoud. Volgens veel MX-5 rijders is de NA de enige 'echte' roadster wegens zijn spartaanse uitvoering. Vooral de vroege jaargangen (1990-1991) zijn veel te koop. Daarom hieronder wat nadere uitleg over de jaargangen en uitrusting.

De NA is geproduceerd tussen 1990 en 1997. Gedurende de jaren zijn de wagens steeds completer en rijker uitgerust. Voor een compleet overzicht van veranderingen door de jaren heen verwijzen we naar de Miata.net FAQ. Wie van meer luxe houdt kan kijken naar een Miata (MX-5 uit de USA/Canada) en packages. Miatas zijn voor het zelfde productiejaar rijker uitgerust. Packages zijn pluspakketten die een hogere uitrustingsgraad voor een bepaald productiejaar bevatten. Vaak staat deze informatie niet vermeld in een advertentie dus vraag ernaar. Wil je weten welke packages in welk productiejaar uit zijn gekomen en wat erin zit dan kan je dit vinden op het Miata.net Miata/MX5 Specifications-overzicht.

Er zijn niet veel productiejaar-specifiek technische problemen. De enkele die genoemd moet worden geldt voor 1990/vroeg-1991 (t/m VIN 127442 (MX-5) of 209446 (Miata)) waarbij een ontwerpfout van de spie/spiebaan van de krukas een probleem kan geven. Dit kan problemen geven bij het vervangen van de distributieriem. Verder moet goed gekeken worden naar roestvorming bij de dorpels voor de achterwielen (NA en NB) en de draagbalken van de motor (specifiek NB).

Veel plezier met zoeken!


Technische keuring

De Amerikaan Skip Cannon heeft in het verleden een uitgebreide checklist opgesteld voor het beoordelen van de technische staat van een gebruikte MX-5 (in de Verenigde Staten "Miata"). Hieronder een vertaling:

  • Neem het volgende mee: zaklamp, kruiskop-schroevendraaier, een lap om op te liggen om de onderkant van auto te zien, iets om je handen mee schoon te maken en, zo mogelijk, een vriend met auto-kennis.

  • Bekijk eerst de vieze kant: Begin vooraan en kruip onder de voorbumper (gebruik de lap om op te liggen en de zaklamp om rond te kijken). Kijk naar de constructie achter de bumper. Zoek naar verbogen metaal, sporen van overspuiten in de wielkassen en springveren, missende onderdelen enz. Dit is allemaal bewijs van ernstige ongelukken. Wijs wagens die schade hebben af, tenzij er een groot tekort aan 2e-hands Miatas in de buurt is. Als je toch onder de kap ligt, zoek dan naar tekenen van olielekkage, schokdemperlekkage en verbogen vering. Vraag of de auto in een ongeluk betrokken is geweest. Veel mensen zullen de waarheid niet vertellen, totdat je bewijs hiervoor heb gevonden.

    Herhaal het bovenstaande voor de achterkant van de wagen. Inspecteer de schokbrekers, de aandrijfas-rubbers, het differentieel, het uitlaatsysteem en het metaal aan de voorzijde van de achterbumper. Kijk richting de voorkant naar de hoofd-aandrijfas en versnellingsbak, voor lekkages en verbogen onderdelen. Inspecteer de achtervering voor verbogen onderdelen. Inspecteer de vloerplaat en 'rocker panels' voor deuken en roest.

    Vraag of de auto is afgekeurd. Blijf ver van auto's die dat zijn. Afgekeurde auto's zijn moeilijk te verzekeren en zijn 50% minder waard dan niet afgekeurde auto's. Veel zijn op een beurs gekocht en opgeknapt door amateurs. Ga weg als je twijfels hebt of de auto is afgekeurd.

    Gebruik de zaklamp en kijk naar de remklauwen. Probeer te schatten hoeveel profiel er nog op de remschoen zit. Dat kan soms moeilijk zijn. Draai het wiel dan een beetje. Zijn de remschijven recht? Vervanging is duur.

  • In de kofferbak: open de bovenkant van de plaat aan de achterzijde van de kofferbak. De kleine zwarte dingetjes komen makkelijk los als je met een nagel eerst het binnendeel uittrekt en dan het hele ding eruit haalt. Kijk achter het paneel voor tekenen van schadeherstel, verbogen panelen enz. Kijk links in de krik-ruimte naar water/roest. De buitenbeplating is niet beschermd tegen rotzooi in de kofferbak en kan deuken van binnenuit hebben. In veel Miata's is een accessoire-paneeltje gemonteerd ter bescherming. Kijk naar tekenen van reparaties. Inspecteer de accu aan de rechterkant. Vraag of hij is vervangen. De originele accu is een gesloten type met 'Panasonic' op de zijkant en moet niet vervangen zijn door een normale accu. Inspecteer de directe omgeving voor tekenen van zuur-corrosie. Overweeg de aankoop van de juiste accu, als hij is vervangen door een gewone accu. De gevolgen op lange duur van zuur in de kofferbak kunnen duur zijn.

  • Interieur: Inspecteer voor tekenen van abnormale slijtage. Miata interieurs zijn tamelijk duurzaam. De zwarte stoelbekleding verbleekt een beetje door de zon. Kijk naar slijtage aan de linker rugsteun van de bestuurdersstoel, waar je langs schuurt als je instapt. Inspecteer de koppelings- en rempedaalrubbers. Zijn ze overeenkomstig de tellerstand versleten? Kijk bij het deurscharnier bij de certificeringssticker, voor een andere sticker waarop staat dat de teller is vervangen en kijk in het instructieboekje voor aanwijzingen. Soms is deze informatie in de verf bij de certificeringssticker ingekrast. De meeste staten eisen dat garages een aanwijzing op één van deze plaatsen maken. Vraag de verkoper of de tellerstand is aangepast.

    Vraag de verkoper of hij de veiligheidscode van de radio heeft als de originele radio er nog in zit. Vraag of de radio traag opstart als de auto wordt gestart. Als dit enkele minuten duurt, betekent dat dat de radio eruit moet voor een 'doe-het-zelf aanpassing' (maar vertel hem dat niet, de dealer heeft hem waarschijnlijk al verteld dat de radio vervangen moet worden; gebruik het als een afding-mogelijkheid). Probeer alle instellingen en inspecteer alle verlichting. Kijk naar de algehele staat. Nadat je een paar Miata's heb gezien, weet je hoe een goede er uit ziet. Bekijk een nieuwe bij de dealer als je niet bekend bent met de Miata, om te zien wat de standaard is.

  • De softtop: Inspecteer de sopttop nauwgezet. Zoek naar slijtagesporen aan de onderkant. Inspecteer de werking van de rits. Maak ALTIJD eerst het dak los boven de voorruit, til hem een beetje op en maak dan de rits los. Bekijk de achterruit en zoek naar krassen en bruine vlekken. Als je bruine vlekken ziet zal de ruit spoedig ondoorzichtig worden en moet de ruit vervangen worden. Klap het dak open met de achterruit losgeritst. Gaat hij makkelijk open? Sluit het dak. Rits ALTIJD eerst de achterruit dicht en sluit dan het dak boven de voorruit. Vergeet deze volgorde niet. Sluit het dak makkelijk bij de voorruit? Inspecteer de buitenkant van het dak voor slijtage, scheurtjes, haaltjes enz. Nieuwe softtops kosten ca. €700 bij de dealer en nieuwe achterruiten met rits ca. €300. Neem deze kosten mee in je overweging als het dak slecht is en je besluit de auto te kopen.

  • Inspecteer de bodypanelen. Zijn ze mooi rond en zijn de naden evenwijdig? Kijk langs de zijkanten in het volle licht. Zie je kringen, ruwheid of andere tekenen van reparatie? Bekijk de verf zo mogelijk onder fluorecerend licht. Dat laat schuurplekken en andere tekenen van reparatie- en verfwerk zien. Bekijk de deurlijsten en 'rocker panels' op zoek naar roest. Kijk naar kleine bobbeltjes in de verf. Als de auto metalen deurlijsten heeft, vraag dan of je ze kan verwijderen om naar roest te kijken. Gebruik hiervoor de schroevendraaier.

    Hoe goed is de verf? Zien sommige panelen er nieuwer uit dan anderen? Zo ja, dan zal de verf 2 tonen lichter zijn na een paar jaar zonlicht. Vraag weer naar ongelukken als je opmerkelijkheden vind. Inspecteer de deurstijlen voor spuitwerk, zoals op de zwarte rubberen delen naast de verf. Alle tekenen van overspuiten kunnen duiden op een ongeluk.

  • Onder de motorkap: Kijk naar algehele schoonheid, olielekkages, ontbrekende onderdelen en inspecteer de ruimte rondom de radiator en koplampen voor tekenen van schade. Kijk ook naar lekkende koelvloeistof. Vraag of de aandrijfriem is vervangen. Dit moet gedaan worden om de 60.000 mijl. Vraag of de bougiekabels zijn vervangen; die worden slecht na 30.000 mijl.

    Overweeg een compressietest als de auto een hoge tellerstand heeft of niet frequent wordt gebruikt. Dit kan je zelf doen als je het benodigde gereedschap en een compressiemeter heb, maar een garage kan het ook voor je doen. Trouwens, je kan een garage opdracht geven de hele auto te testen en verslag uit te brengen. De kosten hiervoor variƫren nogal, maak afspraken met de garage over wat ze doen en wat ze berekenen.

    Verwijder de oliepeilstok. Bekijk de olie op zichtbare vervuiling. Die moet schoon zijn, en zal donkerder worden naarmate de mijlen verstrijken. Stop en vertrek als je metalen onderdeeltjes in de olie ziet. Vraag wanneer de olie voor het laatst is vervangen. Vraag naar onderhoudslijsten, met name van olie vervangingen. 3000 mijl intervallen zijn perfect, tot 7500 mijl intervallen OK. Langere intervallen of geen lijsten zijn niet goed. Als ze beweren regelmatig olie te verversen, maar dat niet kunnen aantonen is het aan jou of je ze gelooft of niet.

    Verwijder de oliepeilstok en bekijk de olie op vervuiling als de auto een automatische versnellingsbak heeft. Ruik aan de olie als de versnellingsbak heet is. Vertrek en zoek een ander als de olie verbrand ruikt. Vertrek ook als de olie metalen deeltjes bevat.

    Inspecteer de V-snaren op scheurtjes en slijtage. Probeer de waterpomp-pulley met twee handen te bewegen om te kijken of er ernstige slijtage is (komt niet veel voor bij Miata's). Pas op, hij kan heet zijn. Inspecteer de rem- en koppelingsreservoirs voor het juiste niveau en kleur van de vloeistof. Als die erg donker en vies is, zal je in de toekomst wat reparatiekosten krijgen. Vervang de vloeistoffen zodra je de auto heb gekocht. Inspecteer het stuurbekrachtigingsreservoir voor niveau en lekkages. Inspecteer de airconditioning-compressor voor olielekkages.

  • Laat iemand de auto starten en kijk naar de uitlaat. Let op rook. Over het algemeen betekent witte rook water in de cilinders door een lekke koppakking of scheurtjes in het motorblok. Komen er grote wolken rook uit de uitlaat, bedank dan de eigenaar en vertrek.

    Ga terug naar de voorkant en luister naar de motor. Luister naar gebonk en ongewone geluiden. Neem een vriend mee als je niet bekend bent met motorgeluid. Zet de airconditioning aan en kijk of beide ventilatoren achter de radiator aangaan. Luister naar de geluiden als de airconditioning-compressor aan gaat. Luid geklop betekent waarschijnlijk dat vervanging van de compressor nodig is. Een gierend geluid betekent meestal dat de V-snaar te los is afgesteld. Sommige Miata's fluiten een beetje, en dat is over het algemeen geen probleem. Kijk of de airconditioning koude lucht blaast. Op een hete dag moet binnen 30 seconden koude lucht uit de uitstroomopeningen komen. Als dat veel langer duurt kan er een vloeistoflek zijn en moet R12/R134a vervangen worden.

    Met de motor opgewarmd, geef de motor langzaam meer toeren en luister naar kloppende geluiden die opkomen en verdwijnen bij een bepaald toerental. Dit zijn vroege tekenen van lager-slijtage. Draait de motor rustig in stationair zonder zijwaarts de bewegen?

    Er zijn gevallen bekend van uitvallende krukassen bij de 1990 Miata. Het is bijna onmogelijk de krukas op scheurtjes te inspecteren zonder zaken uit elkaar te halen, maar je kan de krukaspulley bekijken om te zien of die schudt als de motor loopt. Een schuddende pulley kan een versleten krukas of spiebaan betekenen. Verlies van vermogen bij lage snelheid en stotteren kunnen een symptoom zijn, maar dat kan ook door versleten bougiekabels of verkeerde timing komen.

  • De testrit: Begin met het dak en de ramen dicht en de radio uit. Dit minimaliseert het windgeruis en stelt je in staat de mechanische geluiden beter te horen. Wederom, neem een vriend mee als je niet bekend bent met deze geluiden. De Miata is een tamelijk luidruchtige wagen met het dak dicht. Met het dak open overstemt het windgeruis de mechanische geluiden. Gonzend geluid van achter komt meestal door de banden. Luister naar het geluid van slijtende droge lagers. Als het verandert met de snelheid maar niet met het toerental zijn het waarschijnlijk de achterwiellagers of het differentieel. Luister naar het geluid van de versnelling terwijl je door de versnellingen gaat. Hoge gierende geluiden in een of meerdere versnellingen zijn indicaties van slechte lagers in de versnelling. Probeer ook de achteruit.

    Met de auto in stilstand, trek de handrem aan. Voelt hij stevig aan? De hendel moet ongeveer 8 cm omhoog komen. Voel je een duidelijke stop bovenaan, dan is hij slecht afgesteld of de remschoenen zijn versleten. Probeer de auto zacht te bewegen met de handrem aangetrokken. Geeft hij niet mee?

    Werkt de koppeling vloeiend? Slipt hij niet? Ga enkele malen door de versnellingen heen. Enig geluid of gevoel van slechte synchronizers? Trekt de auto goed op (je zal enkele auto's moeten rijden om een vergelijking te krijgen)? Probeer de remmen. Voelen ze solide aan? Stopt de auto recht? Voel je pulsen in het rempedaal? Maak een paar snelle linker en rechter bochten op een verlaten weg of parkeerterrein. Voelt de auto stevig aan of wiebelt hij heen en weer?

    Ga op en van het gas met ongeveer 15mph in 1e versnelling. Voel of hoor je speling in de aandrijving? Rij ongeveer 45mph in de 5e versnelling. Trap de koppeling in, verhoog de toeren met ca. 2000 en laat de koppeling los. Als de motor gelijk terugkeert naar het oude aantal toeren is de koppeling waarschijnlijk in orde. Als hij langzaam terugkomt en de auto klinkt als een slippende versnelling, dan zijn dat de eerste tekenen van een koppelingsslijtage. Wees rustig, het is niet jouw auto en het is eenvoudig de koppelingsplaat te oververhitten!

    Rij 60, 65 en 70mph en welke op dat moment veilige snelheid dan ook. Miata's zijn berucht om het schudden bij 65mph. Let hier op. Trekt de auto weg of volgt hij de langsgroeven in de weg? Voelt hij gecontroleerd aan bij hobbels of zwalkt hij als een oude Lelijke Eend?

    Stottert of zakken de toeren weg na schakelen in stadsverkeer? Dat zijn allen tekenen van te vervangen bougiekabels of erger.

  • Samenvatting: Over het algemeen gezien is de Miata een goed gebouwd, stevig wagentje met een uitstekende staat van dienst. Als er goed voor de auto is gezorgd en hij onderhoud heeft gehad, zal hij je goede diensten leveren. Zoek naar een ander als je denkt dat de auto niet zulk goed onderhoud heeft gehad. Als je een tijdje zoekt zal je bekend worden met die paar problemen die Miatas hebben. Kijk ook op Miata.net voor tips uit de Garage over slijtage/onderhoud/problemen/ratels enz. van de Miata. Het bovenstaande kan overkill zijn voor veel mensen, zeker als je zoekt naar wagens met weinig mijlen op de teller. Ben je niet technisch aangelegd, neem dan een vriend met verstand van zaken mee.

  • Na de aankoop: Als je hebt gevonden wat je zocht en de (voor jou) perfecte gebruikte Miata heb gekocht, tenzij je een overzicht heb van recent onderhoud door de vorige eigenaar, doe dan het volgende:
    - Vervang de motorolie nu en om de 3000 mijl. Inspecteer en vervang zo nodig het luchtfilter.
    - Vervang de koelvloeistof als die niet onlangs is vervangen.
    - Overweeg vervanging van de versnellings- en differentieelolie als de auto een hoge tellerstand heeft. Het is ook een goed idee om de rem- en koppelingsvloeistof te vervangen, zeker als die donker en vies zijn.
    - Doe overig onderhoud volgens het instructieboekje. Als de aandrijfriem niet is vervangen en is ca. 60.000 mijl oud, vervang hem nu.
    - Was de auto (de vorige eigenaar hield hem vast niet zo schoon als jij je 'baby' wil) en geef hem vers laagje wax.

Internet www.miata.net, 12 november 1995 (bewerking en vertaling Jeroen Feelders)

 


Inrijden nieuwe MX-5

De documentatie van de MX-5 vermeldt dat het inrijden van een nieuwe MX-5 geen speciale voorzorgsmaatregelen vereist. Er worden slechts enkele algemene aanwijzingen gegeven. De Miata Club of America adviseert haar leden voor het inrijden van nieuwe MX-5 Miata's evenwel gedurende de ongeveer eerste ruim 2.000 kilometers de volgende richtlijnen te volgen:

  • Beperk het maximale toerental van de motor tot 4.000 tpm (met uitzondering van de hiernavolgende situaties)
  • Houd het minimale toerental van de motor in alle versnellingen boven de 1.800 tpm (uiteraard met uitzondering van de eerste versnelling indien nodig)
  • Ververs de motorolie en vervang het oliefilter bij zowel 1.000 als 5.000 kilometer
  • Accelereer iedere 100 tot 200 km ("100 miles") steeds één keer in de tweede versnelling met "vol gas" van 2.000 tpm naar 6.000 tpm (uiteraard daar waar de verkeersomstandigheden dit toelaten)
  • Rijd bij voorkeur (nog) niet harder dan 100 km per uur
  • Misbruik de koppeling niet; gebruik de koppeling soepel en volledig (gebruik de koppeling dus bijvoorbeeld niet om de auto op een helling vast te houden)
  • Vermijd gedurende de eerste 100 km zowel kort hard remmen als langdurig gematigd remmen (laat de remvoeringen zo veel mogelijk geleidelijk inslijten).

 



< Terug | Home  >  de MX-5  >  Aankooptips