Algemeen

De eerste voortekenen voor de MX5/Miata dateren uit het voorjaar van 1979 toen Kenichi Yamamoto (Mazda's uitvoerend directeur) en Bob Hall (destijds journalist voor Automotive News , later in dienst van Mazda) terloops de ondergang van de traditionele sportwagen van de eind 70-er jaren (zoals de MGB, de Fiat Spider en Triumph's) besproken. Zij zouden vooraanstaande personen bij de ontwikkeling van de MX-5 worden. Onder projectnaam P729 werd een styling-studie gedaan naar een lichtgewicht sportwagen (LWS). In die periode waren lichtgewicht sportwagens niet populair en werden nauwelijks gemaakt. De studiegroep werd opgesplitst in een Californië- en Japan-sectie en in april 1984 werden de eerste LWS-schetsen gepresenteerd, in augustus gevolgd door levensgrote kleimodellen. Het Japanse team 'won' en er werd besloten door te gaan met de ontwikkeling van project P729.

Waar bij de eerste ontwikkelplannen nog werd uitgegaan van aanwezige standaard-componenten en kennis van het projectteam en het Mazda Technical Research Center, bleek al snel dat een volledig nieuwe setup nodig was. In november 1984 werd International Automobile Design uit de UK ingehuurd om het prototype V705 van de nieuwe lichtgewicht sportwagen te ontwikkelen. IAD's prototype werd gepresenteerd in Santa Barbara (Californië) waarna er geen weg meer terug was: ontwerpers en publiek waren razend enthousiast. De ontwikkeling werd overgenomen door Mazda North America (MANA) en in januari 1986 werd bij Mazda besloten project P729 officieel te maken waardoor het nu de pre-production-status van een echte auto kreeg. Ookal werkte MANA aan het ontwerp en design, besloten werd dat de ontwerpers in Hiroshima verantwoordelijk zouden blijven en ze pasten MANA's ontwerp aan. Het zou een stalen unibody-wagen met de motor voorin en achterwielaandrijving worden. In de komende jaren werden diverse prototypes ontwikkeld. De nieuwe aluminium 1600 DOHC-motor met 115pk en het Power Plant Frame werden door-ontwikkeld.

 


NA

9 Februari 1989 werd de nieuwe Mazda gepresenteerd tijdens de Chicago Auto Show. Enkele maanden daarvoor werd de auto-pers al ingelicht (onder embargo). In juli 1989 stonden de eerste Miata's in de showrooms in de kleuren Classic Red, Clear White en Mariner Blue. Binnen een half jaar werden wereldwijd 33.000 exemplaren verkocht! In de jaren daarna werd het gamma aan opties, packages, kleuren en editions steeds meer uitgebreid en werden ook onzichtbare verbeteringen doorgevoerd. In 1994 maakt de 1800cc motor met 128pk zijn opwachting. In 1995 wordt het motorvermogen van de 1600cc wegens emissie-eisen verlaagd naar 90pk.

NB

In 1998 werd de 2e generatie MX-5's gepresenteerd (de zgn. NB). De NB was iets ronder, had krachtiger motoren (1600cc met 110pk en 1800cc met 140pk) en een zesversnellingsbak en de vertrouwde klaplampen waren vervangen voor vaste koplampen. Het 10-jarig Miata-lustrum werd in 1999 gevierd met de, met veel extra's uitgeruste, 10th Anniversay Edition in een oplage van 7500 en een speciale Decade-uitvoering (oplage 4500). Verkoopcijfers bleven stijgen en in mei 2000 stond het verkoopcijfer op 531.890 stuks waarmee de Mazda Miata het Guinness Book of World Records haalde als bestverkopende 2-zitter cabrio in de geschiedenis. De 2001 MX-5 viel op door een aantal kleine aanpassingen aan o.a. de luchtinlaat en koplampen en grotere wielen. Deze en latere versies worden de NB FL (facelift) genoemd. Op 5 maart 2004 liep de 700.000e MX-5 van de band.

NC

Op 28 februari 2005 werd de op de Geneva Autoshow onder de noemer Jinba Ittai (eenheid van rijder en paard) de 3e generatie aan het publiek onthuld; de NC. Nieuw zijn o.a. de 2 liter DOHC motor, de vaste koplampen doen weer denken aan de lampen in de NA, veel extra opbergruimte in de 'cockpit' en een nieuwe softtop-constructie. Maar bovenal is de nieuwe MX-5 lichtgewicht gebleven! In 2006 verraste Mazda vriend en vijand door ook met een hardtop-variant op de markt te komen; de MX5 Roadster Coupé. In 2008 kwam (net als bij de NB) een facelift op de markt. Deze NC FL had een grotere grille en een nieuw bumper en lampontwerp. In 2013 komt een tweede facelift uit met verbeterde veiligheids- en rijeigenschappen en een vernieuwd interieur.

ND

De vierde generatie MX-5 werd op 4 september 2014 op 3 locaties tegelijk gepresenteerd. Hierbij zijn de Jinba Ittai en Kodo-filosofie weer toegepast en is de wagen simpel, lichtgewicht en betaalbaar gebleven. Wat opvalt is het lagere en bredere uiterlijk, een beter afgewerkt en compact interieur, LED-verlichting en de exterieurkleur die in het interieur wordt voortgezet. Op 23 maart 2016 werd de ND-familie gecompleteerd met de MX-5 Retractable Fastback welke in 2017 op de markt zal komen.

Intussen bestaat de MX-5 al weer meer dan 25 jaar en is op 22 april 2016 de 1.000.000e MX-5 van de band gerold.


MX-5 - Miata

Na de perspresentatie van de MX-5 in 1988 moest er nog een goede naam komen. MX-5 werd te koud bevonden dus werden naam-bureaus ingehuurd; zonder resultaat. Op een avond op kantoor zat Rod Bymaster (hoofd product-planning en marketing van Mazda) door een woordenboek te bladeren toen zijn oog viel op het woord meed, wat afgeleid was van het oud-duitse woord Miata , wat beloning betekent. Deze naam werd goed en passend bevonden.

De typenaam Miata werd voor de NA en NB gebruikt voor modellen van het Noord-Amerikaans continent. Deze zijn vaak luxer en/of completer uitgerust dan de Europese modellen uit het zelfde productiejaar. Met de invoering van de NC is de typenaam Miata komen te vervallen.

 



< Terug | Home  >  Geschiedenis van de MX-5