Dit forum is read-only voor bezoekers; enkel leden kunnen berichten plaatsen...
Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash

Forumoverzicht / Wie is wie? / Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo T...

Sorteer berichten:
Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
06-12-2018 om 11:08

Hallo forummers,

Ik zal mij (en mijn vrouw Katharina) even voorstellen hier.

Mijn naam is Marcel, woon nabij Arnhem  en ben auto en audio liefhebber. Het cabrio virus is in 2016 toegeslagen toen wij onze Peugeot 308CC automaat hebben gekocht. Deze is inmiddels ingeruild voor een Opel Mokka CDTi, dit omdat er ook een caravan getrokken dient te worden. Als tweede auto hebben wij een Renault Twingo uit 2007 (oude model) welke nu is ingeruild op onze nieuwe aanwinst.

Deze aanwinst is, een door mij in Duitsland gevonden MX-5 NCFL2 Sendo van 04-2014 in Titanium Flash kleur met maar 24.100 km op de teller. Deze Sendo heb ik door een vriend van ons met een eigen garagebedrijf laten importeren en staat daar nu i.a.v. de afspraak bij de RDW op 14-12-2018.

 

En hier op de dag dat deze mooie Sendo naar Nederland gebracht werd.

In de tussentijd dat de Sendo daar staat, krijgt deze een Castrol vloeistoffen onderhoudsbeurt, een K&N inlegfilter, NGK Laser Iridium bougies en komt volgende week de FOX einddemper binnen en kan dan ook meteen voor aflevering gemonteerd worden.

De vorige eigenaar heeft voor deze Sendo de winterbanden op de originele 17 inch velgen laten leggen en de zomerbanden zijn gemonteerd op 17 inch Brock wielen. Dit laat ik weer omdraaien. Wat de vorige eigenaar ook heeft laten doen, en daar ben ik wel blij mee, is de auto laten verlagen met een Eibach veren set. Tevens heeft hij de spiegels (zijn voor een Sendo grijs) in de kleur van de auto laten spuiten.

De complete onderhoud historie is bekend en aanwezig, alle facturen en T├ťV keuringen.

Dus nu nog even mijn tijd uitzitten tot ik/wij (hopelijk in week 51) met deze hele mooie Sendo kan gaan sturen.

Momenteel (06-12-2018) nog geen kenteken!

Ik ga hieronder een lijst bijhouden met modificaties aan deze Sendo:

- Motorolie Castrol Edge Titanium 5W30

- Transmissieolie Castrol Syntrax Universal Plus 75W90

- Differentieelolie Castrol Syntrax Universal Plus 75W90

- Bougies NGK Laser Iridium

- K&N inleg luchtfilter

- FOX RVS-einddemper

- Uitlijning conform de Flyin' Miata specs

- Plexiglas windvanger, zelfgemaakt

- Grams 70mm DBW throttle Body

- Autoexe Sports Induction Box (in bestelling)

 

 

 

Met vriendelijke groet,

Marcel


RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
07-12-2018 om 8:36
Hallo Marcel,
 
gefeliciteerd met je aanwinst, wat een mooie MX-5, heel veel dakloos plezier ermee ­čĹŹ, tot ziens op één van de vele clubritten.
 
grt. Arjan Brand

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
09-12-2018 om 9:04
Hoi Marcel,
 
Veel plezier met de nieuwe aanwinst!
 
mvg Jan

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
12-12-2018 om 12:33
Hoi Marcel,
 
Mooi exemplaar. Veel plezier ermee.

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
16-01-2019 om 11:23
Deze zomer de vakantie maar aangepast op de aanschaf van de Sendo.

Lekker een rondreis van 15 dagen langs B&B's in Zuid-West Engeland. genieten van de palmstranden, kleine knusse dorpjes en verschrikkelijk mooie landweggetjes.

Laat de zomer maar komen 8)

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
16-01-2019 om 11:51
Tja, het blijft behelpen met zo'n autootje... lol

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
08-02-2019 om 6:32
Gister maar eens een poging gewaagd om bij Van Essen te Westervoort de Sendo uit te lijnen conform de Flying Miata specs en daarna ervaren wat voor een effect dit heeft op de wegligging en het weggedrag.

Ik doe dit niet omdat er iets mis is maar omdat ik steeds meer informatie op het WWW tegenkom waar tips in staan om de MX5 vanaf de fabriek specs toch nog iets te verbeteren en daar hoort een juiste uitlijning ook bij. Omdat de Sendo Eibach verlaagd is, zullen de standaard specs ook niet 100% efficient zijn.

Er staat veel info op WWW en in merendeel van de reacties is men positief over het resultaat/effect van deze aanpassing.

Wordt vervolgd, morgen denk ik.

Groeten,
Marcel

Het is nu een dag later en ik denk dat ik eerst moet beginnen met het feit dat op het moment dat je een nieuwe/andere auto koopt, je eerst dient te wennen aan geluiden, rijgedrag en wat niet meer.

Nu was dit ook zo met onze Sendo. Soms voelde je het kontje in een bocht wat eerder wegspringen maar dan denk je dat dit hoort bij de auto en het feit dat deze achterwiel aandrijving heeft, dus mijn eigen rijgedrag zal hier ook in aangepast moeten worden.

Daarnaast hoorde ik van de achterwielen een licht gegons vandaan komen, geluid wat ik normaal zou herkennen als wiellagers welke niet goed zijn. Dit had ik eerder ook in onze Peugeot 308CC maar alleen wanneer ik de spacers (20mm) had gemonteerd.

Nu heb ik gister de Sendo laten uitlijnen en de constatering was dat met name de achterzijde behoorlijk "uit het lood" stond wat op langere termijn zou resulteren in scheef afgesleten banden.

De sporing achter was links 0,28 en rechts 0,27, totale sporing achter 0,55.
De sporing achter is nu links 0,13 en rechts 0,12, totale sporing achter 0,25

De sporing voor was links 0,03 en rechts 0,12, totale sporing voor 0,14
De sporing voor is nu links 0,09 en rechts 0,09, totale sporing voor 0,18

Resultaat:
Merkbaar resultaat????? Ja, ik merk dat de auto mijn stuurbewegingen strakker volgt en in de bochten voelt dat veel prettiger aan.
Dan is mij opgevallen dat ik het gegons van de achterwielen kwijt ben wat dus betekend dat de druk op de wiellagers nu juist wordt uitgevoerd en niet scheef waardoor deze verkeerd op spanning staan.

Ik wilde mijn uitlijning doen volgens de Flying Miata specs, maar de monteur stelde mij de juiste vragen hoe mijn rijgedrag is (sportief, comfort, ruig) en welke verlagingset er onder de Sendo zit. Op basis daarvan is door hem deze afstelling gedaan.

Zo, tot zover mijn bevindingen op uitlijn gebied. Ik denk dat het voor een ieder geen overbodige luxe is om daar een kleine  Euro 60,00 tegenaan te gooien.
 
Groeten,
Marcel

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
08-02-2019 om 9:54

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
08-02-2019 om 10:06
Hallo Marcel,
 
je hebt het alleen over de sporing van de auto en dat die aangepast is, de nieuwe waarden zijn inderdaad veel beter. sommige mensen laten laten die op 0 zetten, ik zelf vind dat die iets toespoor moet staan om richting te geven en een rustiger rijgedrag geeft. uitspoor geeft een wat onrustig rijgedrag, maar er zijn mensen die dat juist prettig vinden. sporing heeft weinig invloed op de wegligging van de auto. 
 
Wat heb je gedaan met camber, voor/achter en caster, voor?
 
deze hebben veel meer invloed op de wegligging en moeten zeker aangepast worden als de auto verlaagd is, de mate van verlaging bepaald de afstelling. Mazda heeft hiervoor een lijst die per mm verlaging aangeeft wat de afstelling van die twee. dit is natuurlijk maar een standaard maar wel het uitgangspunt van wat je zelf wilt.
 
mvg
 
Hans

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
08-02-2019 om 10:09
<div>Hallo Marcel,</div> <div>&nbsp;</div> <div>je hebt het hier alleen over de sporing, die stond inderdaad wel wat hoog dus de huidige waarden zijn een stuk beter. sporing heeft invloed op het stuurgedrag van een auto maar minder met de wegligging. Hier voor is de afstelling van camber, voor/achter en caster, voor veel meer van belang. wat zijn daar de cijfers van.</div> <div>&nbsp;</div> <div>MVG</div> <div>&nbsp;</div> <div>Hans</div>
 
Hallo Hans,
 
Ik had alleen de gegevens overgenomen welk in kleur op de uitdraai stonden. Ik zal hieronder nog even de andere gegevens neerzetten.
 
Voor de uitlijning links voor
Wielvlucht - 0,48
Askanteling - 6,55
Sporing - 0,03
 
Na de uitlijning links voor:
Wielvlucht - 0,47
Askanteling - 6,55
Sporing - 0,09
 
Voor de uitlijning rechts voor:
Wielvlucht - 1,10
Askanteling - 6,34
Sporing - 0,12
 
Na de uitlijning rechts voor:
Wielvlucht - 1,09
Askanteling 6,34
Sporing - 0,09
 
Voor de uitlijning links achter:
Wielvlucht - 1,34
Sporing - 0,28
 
Na de uitlijning links achter
Wielvlucht - 1,29
Sporing - 0,13
 
Voor de uitlijning rechts achter:
Wielvlucht - 2,13
Sporing - 0,27
 
Na de uitlijning rechts achter:
Wielvlucht - 1,35
Sporing - 0,12
 
wat WIELVLUCHT en ASKANTELING doen weet ik niet, maar ik zie dat daar de waardes niet veel anders zijn behalve rechts achter.
 
Hopende jou hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en zie eventuele opmerking/adviezen met belangstelling tegemoet.
 
Met vriendelijke groet,
Marcel

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
08-02-2019 om 11:07
Marcel,
 
wielvlucht is camber, what is in a name. 
 
wielvlucht is camber, als je voor de auto staat de kanteling van het wiel, Onderkant meer naar binnen is positief en naar buiten negatief
 
askanteling is caster, als je aan de zijkant staat voorwiel meer of minder naar voren, altijd positief.
 
wielspoor als van boven af bekeken wielen aan de voorkant naar elkaar, toespoor of van elkaar uitspoor.
 
wat ik zelf vind is dat de wielvlucht voor dichter bij elkaar hadden mogen zitten.
 
Verder zijn de de alle sporingen negatief wat mij wat vreemd overkomt. uitspoor aan de voorzijde van een achterwiel aangedreven auto wordt normaal niet gedaan omdat de wielen wat uit elkaar gedrukt worden,  bij rechtdoor rijden, wat bij iets toespoor resulteerd dat de wielen recht staan. Bij jouw geeft dat extra uitspoor. wat een onrustig rijgedrag zou geven en extra banden slijtage aan de binnenzijde van de band. toespoor vaak 0,05/0,10gr
 
toespoor aan de achterzijde geeft dat de auto wat meer de bocht in gaat, wat vooral op bochtige wegen lekker is.
 
Meer gebruikelijk is om ook achter 0,05/0,10gr per wiel toespoor te geven, dan heeft het wiel richting en rijdt rechtdoor het best.

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
08-02-2019 om 11:15
Hallo Hans, 
 
Bedankt voor jouw reactie en duidelijke uitleg.
 
Zijn er ideale cijfers m.b.t. de afstellingen of is dit puur conform persoonlijke voorkeur?
 
Ik had een lijstje mee naar de uilijner van de site van Flyingmiata met de MX5 NC instellingen en die werden overruled door de monteur met zijn eigen bevindingen en ja, dan blijf ik daar toch een leek in hoe goed ik mijzelf ook voorbereid.
 
het lijstje van Flyingmiata ziet er als volgt uit:

Front
Caster: 5.0 degrees
Camber: 1.0 degrees negative
Toe-in: 1/16", 0.15┬░ or 9 arcminutes total (1/32", 0.075┬░ or 4.5 minutes per side)

Rear
Camber: 1.5 degrees negative
Toe-in: 1/16", 0.15┬░ or 9 arcminutes total (1/32", 0.075┬░ or 4.5 minutes per side)

 
Als dit Flyingmiata lijstje overeenkomt met de meest ideale afstelling, dan ga ik nog wel een keer terug om deze waardes te laten instellen. Natuurlijk wel rekening houdend met 30mm Eibach verlaging.
 
Ik hoor graag van jou.
 
groeten,
Marcel

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
11-02-2019 om 6:34
Ik heb nog een bericht gestuurd naar de banden specialist met de meting in de bijlage met de vraag waarom er nog steeds zoveel afwijking zit in links en rechts in wielvlucht / camber / caster.
 
Het antwoord hierop was dat deze waarden bijna nooit hetzelfde zijn en als hier veel verschil in zit, de auto waarschijnlijk schade  zou hebben gehad. Dit is met zekerheid NIET het geval.
 
Verder is de verklaring dat (en ik citeer) "wat wij met uitlijnen doen is rekening houden met camber en caster waardes waar wij dan de sporing van de auto op aanpassen."
 
M.a.w. de sporing wordt aangepast naar de afwijking in wielvlucht / camber / caster en als de sporing juist staat is schijnbaar alles goed. Ik ben maar een leek hierin maar betwijfel of dit wel de juiste methodiek is.
 
Ik ben zelf heel erg van symmetrie (ben dan ook een beetje autistisch) en die symmetrie vind ik in de meting niet terug. 
 
En als afsluiting stond er in de reactie (en ik citeer weer) "de auto moet met waardes wat ik in bijlage ziet prima rijden.". Ik moet zeggen dat dit ook zo is, de auto stuurt strakker.

 

Nu heb ik (wederom als leek) een vraag m.b.t. het uitlijnen, is het juist afstellen van de wielvlucht / camber / caster soms veel meer werk dan alleen de sporing aanpassen naar de afwijkende wielvlucht / camber / caster waardes?

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Marcel


RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
11-02-2019 om 9:45
ik heb mij de laatste jaren wat verdiept in het afstellen van ren en sportauto's juist om de flauwekul van dit soort bedrijven te kunnen onderscheiden.
 
Caster en camber beinvloeden elkaar maar sporing staat los van. sporing staat, voor de openbare weg altijd iets positief bij een achterwiel aangedreven auto. voor op het circuit wordt hiermee gespeeld om het bochten gedrag te beinvloeden, leuk voor een paar uur op het circuit maar voor de openbare weg dagelijks erg onrustig, als je dat niet erg vindt moet je dat doen.

de mannen zeggen maar wat om hun eigen onkunde te verbergen. wat ik zie in jouw huidige afstelling is dat ze alleen sporing hebben aan gepaste en het verschil in camber achter hebben weggewerkt. weinig werk voor het geld.
 
voor het afstellen van een onderstel zijn er geen ideale getallen het is altijd een compromie tussen een aantal zaken zoals rijgedrag, verbruik, banden, de weg, comfort, ect.
 
maar zoals je ziet staat ook bij de afstelling van van sporing voor en achter op toespoor.
 
wat ik zou doen in jouw geval laat alles opnieuw afstellen kan met het lijstje van "Flyingmiata" of de standaard afstelling van Mazda met verlagingwaarde. 

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
11-02-2019 om 1:16
Hallo Hans,
Ik begin nu ook wel in de gaten te krijgen dat men voor het geld de meest makkelijke optie kiest qua uitlijnen. Als de sporing goed staat, dan zal alles wel goed zijn. 
Daar heeft men natuurlijk veel meer werk mee dan alleen die paar bouten losdraaien en de boel een beetje stellen zodat de computer groen aan geeft.
 
Heb jij ergens informatie m.b.t. de verlagingswaardes welke Mazda hanteert? 
 
Anders laat ik bij een ander bedrijf (weet nog niet wie en waar) de uitlijning opnieuw doen maar dan volgens jouw advies, Flying-miata of Mazda met verlagingswaardes.
 
LET WEL! ik doe dit niet om met deze Sendo te gaan racen, maar ik wil voor dagelijks gebruik gewoon de beste en juiste afstelling hebben welke er mogelijk is. En de waardes zoals ik deze nu heb wijken mij teveel af van elkaar, links vergeleken met rechts.
 
Ik zie jouw reactie met belangstelling tegemoet.
 
Groeten,
Marcel

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
04-03-2019 om 6:43
Hallo forummers, 
 
Afgelopen weekend maar een een DIY windvangen gemaakt. Om een prototype te maken, heb ik een getint bruine 5mm plexiglas plaat besteld om hiermee een poging te wagen.

Het resultaat is zeker niet verkeerd, zie fotoÔÇÖs.
 
 
 
 
 
 
 
 
Meteen nadat deze gereed was een nieuwe plaat besteld om toch wat kleine fine tuning te realiseren. De afwerking kan een heel klein beetje mooier en ik denk dat het formaat iets groter kan. De prototype windvanger is gemaakt van een plaat van 96 x 20 maar deze kan iets ruimer waardoor er meer terugslag wordt tegen gehouden.
 
Heb meteen een iets ruimere plaat besteld, nu van 100 x 22 cm om daar dan de definitieve windvanger mee te maken. 

Heb deze windvangen zaterdag even op de Duitse autobahn uitgeprobeerd en kan zeggen dat de werking super is, zelfs op hoge snelheid van boven de 150 km/h (en een beetje meerkiss). 
 
Moet eerlijkheidshalve wel even een kanttekening plaatsen en dat is dat deze configuratie minder geschikt is voor softtop rijders. Het is dan omslachtiger om de kap omhoog te krijgensad


Groeten,
Marcel


RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
04-03-2019 om 9:40
Ziet er goed uit, maar ik zou wel de randen afronden en polijsten.

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
04-03-2019 om 10:03
Ziet er goed uit, maar ik zou wel de randen afronden en polijsten.
 
Ja, daarom is dit ook een prototype, ik heb reeds een nieuwe plaat besteld en deze ga ik helemaal netjes afwerken. Moest eerst weten/ervaren wat het resultaat van deze plaat is.


RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
06-03-2019 om 6:49
Hallo forummers,
 
Ik heb het uitlijn project toch nog maar even een vervolg gegeven.
 
Dit op basis van het feit dat met de uitlijning vorige maand alleen de sporing is gelijk gesteld. De wielvlucht en askanteling is niet aangepast en omdat ik een licht autistisch trekje heb, dienen ook die gegevens zo symmetrisch mogelijk afgesteld te worden.
 
Na wat uitvragen bij diverse bedrijven met als leidraad de specs van Flyin' Miata, ben ik in Velp bij Roberto Curre terecht gekomen.
Voor gister (dinsdag 05-03-2019) een afspraak gemaakt en daar de wensen besproken en hier werd niet moeilijk over gedaan. In principe is de klant koning, tenzij het niet meer verantwoord zou zijn.
 
Ik heb nu kunnen constateren wat het verschil is tussen uitlijnen bij de ene en bij de andere. Roberto is hier natuurlijk wel wat langer mee bezig geweest, vooral vanwege het feit dat je continu bezig bent om links en rechts met elkaar te af te stemmen.
 
De specs volgens de Flyin' Miata zijn zoveel mogelijk benadert. Sommige waarden zijn gewoonweg niet realiseerbaar met de afstelling zonder meer drastische ingrepen zoals spoorstangen wijzigen of meer. 
 
Ik heb hier een zeer gedreven liefhebber aan het werk gezien, Roberto nam meteen de moeite om alle los gedraaide onderdelen te voorzien van een lekker lik smeervet want (zo zegt Roberto) "ik heb een hekel aan werken aan krakende/piepende onderdelen".   

Wat is het verschil, nou daar is moeilijk de vinger op te leggen en dat terwijl ik wel verschil merk. Misschien toch die fractie directer en sneller reageren op de stuurbeweging dan voorheen.

Natuurlijk is de MX-5 al een strak sturende auto, maar het kan dus toch nog iets beter en dan niet alleen met de sporing te laten afstellen, maar het complete pakket.
 
Bij deze mijn bevindingen op uitlijn gebied, ik ben er nu wel klaar mee (dankzij Roberto Curre).
 
LET WEL!! Dit is geen reclame advertentie, maar meer bedoelt voor diegene die zijn/haar dierbare MX-5 ook zo strak mogelijk op de weg wil hebben en goede ervaringen dienen meer gedeeld te worden dus bij deze!
 
Hopende jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
 
Groeten,
Marcel

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
06-03-2019 om 3:52
Hi Marcel,
 
Bedankt voor je duidelijke beschrijving van je ervaring qua uitlijning en afstelling van de MX-5. Ik heb met veel belangstelling gelezen en het helpt zeker om deze informatie te delen!
 
Ik ga me eerst zelf ook nog meer inlezen in de afstelling qua banden/onderstel maar ga je ervaring zeker meenemen (wil m'n MX-5 ook laten uitlijnen)!

Heb je eventueel informatie/link over de flyinmiata standaard afstelling?
 
P.s. ook complimenten met de zeer mooie MX-5!

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
07-03-2019 om 6:26
Hallo Roel en natuurlijk alle andere forummers,
 
Ik doe hieronder even aangeven wat er op de Flyin'Miata site staat geschreven. Ik heb de eerste 3 zinnen even vet gedrukt, want daar is het toch allemaal om te doen.

NA/NB/NC

A good alignment makes a huge difference to car handling. The standard numbers from Mazda are fairly vague and don't necessarily flatter the Miata. A precision alignment can make even a standard Miata more fun to drive.

These are the numbers that we use at Flyin' Miata on the NA/NB/NC Miata. They work well for cars fitted with our suspension kits or stock setups. There is no odd tire wear. Racers will want to vary their setup based on their particular needs of course. If you take your car to an alignment shop, ask them to come as close as possible to these settings. For a full discussion of what these numbers mean, you can read Miata Performance Projects.

It's possible that not all cars will be able to reach these numbers. If this is the case, please call our tech line (1 970 464 5600) and our techs will be able to advise you.


Front
Caster: 5.0 degrees
Camber: 1.0 degrees negative
Toe-in: 1/16", 0.15┬░ or 9 arcminutes total (1/32", 0.075┬░ or 4.5 minutes per side)


Rear
Camber: 1.5 degrees negative
Toe-in: 1/16", 0.15┬░ or 9 arcminutes total (1/32", 0.075┬░ or 4.5 minutes per side)

 


Dan heb ik ook nog de link naar de pagina op de site, daar staan ook nog de ND afstellingen op;
https://www.flyinmiata.com/tech/alignment.php
 
Hopende jou/jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
 
Groeten,
Marcel


RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
07-03-2019 om 9:54
Dank voor de heldere toelichting!
Ik ben zelf ook nog aan het inlezen over uitlijning. Over een tijdje ook maar eens een afspraak maken bij een specialist.

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
25-03-2019 om 3:45
Hallo forummers,

Gister (24-03-2019) de stoute schoenen maar weer eens uit de kast gehaald en aangetrokken om een kleine upgrade uit te voeren.

Ik ben in het bezit gekomen van een nieuwe Grams 70mm Throttle Body voor de MX-5 NC. Deze heeft een grotere lucht doorlaat (70mm) dan de fabrieksuitvoering welke volgens de gegevens een doorlaat van 65mm heeft.
Nu staat er op de site van Grams (https://gramsperformance.com/induction/throttle-body/g09-10-0070.html) dat dit een extra luchtdoorvoer van 30% genereert, of dat ook zo is, weet ik niet want dit is niet te meten maar we gaan er maar vanuit dat zij de waarheid spreken.
 
Grams is een tuning supplier voor hoofdzakelijk de amerikaanse markt. Deze Throttle Body staat dan ook geadverteerd voor de NC 2.0 uitvoering omdat er in Amerika (bijna) met geen andere NC wordt gereden. 
Dat betekende dus huiswerk doen om te kijken of deze Grams ook geschikt is voor een NC 1.8.
De meeste eenvoudige route is kijken naar het partnummer van het originele gasklephuis van een 1.8 en een 2.0 en wat schetste mijn verbazing, dit zijn dezelfde nummers dus uitwisselbaar, dus dan past een Grams dus ook op een NC 1.8.
Daarnaast toch ook maar even een berichtje naar Grams Amerika gestuurd met de vraag of deze ook op de 1.8 past.
Het antwoord wat daarop terug kwam was dat zij dit niet op een 1.8 getest hadden dus ook niet met zekerheid kunnen zeggen of dit past. Inmiddels had ik de Grams zelf al in de Sendo gesleuteld en dat werkt. Deze informatie ook maar even naar Grams Amerika retour gezonden en daar was men blij mee om te horen.
 
 
 
 
Na eerst even de Manual doorgenomen te hebben ben ik aan de slag gegaan en ik kan zeggen dat het e.e.a. wel mee valt qua montage. Als je de Manual volgt, kan eer eigenlijk niets mis gaan.
 
Wat ik wel nog extra heb gedaan, en dat stond niet in de Manual, is een instructie op YouTube gevolgd m.b.t. het inlezen van de chip welke in de Throttle Body zit. Dit inlezen gebeurt middels (na montage) het starten en stationair laten lopen van de motor voor ca. 5 minuten en daarna de motor uit zetten. Voor de zekerheid dit nog een keer herhaald en daarna even 20 km gaan rijden.
 
Ik kan zeggen dat er een redelijke toename van het gas response heeft plaatsgevonden, niet dat je nu als een raket bij het stoplicht wegschiet, maar tijdens het rijden is het gas geven opeens een stuk aangenamer. 
 
Het effect zou een nog veel grotere uitwerking hebben als de complete beademing van de MX-5 onder handen wordt genomen zoals Cold Air Intake, Uitlaatspruitstuk en de midden demper.
Maar met alleen een K&N inlegfilter en een FOX einddemper reageert dit ook al aardig.
 
Tot zover de actuele stand van zaken m.b.t. de Sendo.
 
Groeten,
Marcel   

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
28-03-2019 om 9:00
Eindelijk komt er weer een mooi weekend aan en kunnen we weer eens lekker gaan toeren.
 
Zaterdag de mooiste dag dus maar eens lekker vanaf huis de Veluwe over met als eindstation Elburg.  
 
Nu maar hopen dat deze weekenden zich veelvuldig gaan voordoen en dat het net zo'n zomer gaat worden als in 2018. 
 
Groeten,
Marcel

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
04-04-2019 om 10:22
Marcel, allereerst Welkom & Gefeliciteerd met je NC2FL. 
Je hebt een mooi exemplaar te pakken.  Veel plezier ervan en ermee. 
Dat gaat zeker lukken. Vooral met de updates en kleine upgrades die je uitvoert. 
We zitten redelijk in dezelfde richting qua uitvoering. 

Banden (maat, merk & type) spelen overigens een grotere rol dan meestal van uitgegaan wordt. 
Naast je flyingmyata leesvoer, kan ik je aanbevelen e.e.a. van BBR GTI op/uit te zoeken. 
Dit zijn MX-5 Specialisten uit UK met mooie upgrades voor uiteenlopende budgetten. -flyingmyate neemt ook e.e.a. van ze af en re-badged het voor de USA markt, hoorde ik-.  En nee, het hoeft niet meteen een turbokit te zijn:). 
En als een retourtje UK te ver voor je is, hebben de gewaardeerde jongens van De Cabriohoeve ook een deel van het assortiment weet ik uit ervaring.
Ik heb geen commercieel belang bij genoemde partijen, maar ben gewoon blij met de keuzes die ik gemaakt heb voor mijn auto, die qua aanschaf en opbouw zeer veel paralellen heeft met jouw gekozen route. Vandaar deze reactie.
Zie het als liefhebbers-leesvoer en uitbreiding van kennis op gebied van je nieuwe aanwinst.
Omdat het altijd leuker kan:) 

Veel veilige kilometers!


RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
12-04-2019 om 6:21
Hallo forummers,

In navolging van de gasklep upgrade en in het kader van eenvoudige upgrades is het volgende item al weer besteld. Ik weet dat de beademing van het motorisch gebeuren zeer veel bepaald in het rijgedrag van de auto.

En het gaat er mij in de meeste gevallen om dat een upgrade makkelijk zelf uit te voeren is en niet meteen een bulk geld kost. 

Vanaf de aanschaf van onze Sendo is deze reeds voorzien van een K&N inlegfilter. De hele tralarie op mijn hals halen m.b.t. een open luchtfilter systeem, daar had ik geen zin in.

Nu ben ik bladerend op internet het volgende tegengekomen namelijk een Autoexe Sports Induction Box welke een gedeelte van de bestaande luchtfilter behuizing vervangt en waar het K&N (en elk standaard NC filter) gewoon in past en omdat het aan de voorzijde gewoon open is, krijgt het alle lucht welke nodig is om lekker te kunnen ademen.
 
 
 
 
 
De reviews welke ik in diverse forums heb kunnen vinden hebben mij ertoe over kunnen halen om deze "upgrade" aan te schaffen.

Er zit enige levertijd op want dit gaat via een bedrijf in Amerika in Japan besteld worden en die hebben toevallig eind deze April/begin Mei een soort Spring Break waardoor meerdere bedrijven gesloten zijn en zeer waarschijnlijk de levering ook met een week uit kan lopen.

We gaan het zien, ervaring volgt.

Groeten,
Marcel


RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
17-04-2019 om 7:10
Hallo, hier ben ik weer.
 
Om e.e.a. qua beademing van de motor heb ik ook nog maar even een (mooie rode) siliconen intake pijp besteld welke loopt vanaf het luchtfilterhuis naar het gasklephuis. Deze pijp heeft geen obstructie in het interne zoals de ribbels in de bocht welke het origineel wel heeft waardoor er wervelingen ontstaan in de buis.
Het zijn kleine dingen en misschien is het suggestief, maar voor mijn idee klinkt het wel logisch.
 
Daarnaast heb ik een LED lichtset besteld (en inmiddels ontvangen) voor het vervangen van de interieur verlichting, kofferbak verlichting en de kentekenplaat verlichting. Perfecte pasvorm en werkelijk een heel goed resultaat.
 
Zo, tot zover weer even een update m.b.t. onze Sendo.
 
Het is net als met mijn andere hobby, AUDIO, je bent altijd op zoek naar die hele kleine verbetering al is het maar voor jouw eigen gemoedsrustlol en al is het maar suggestie dat het werkt!
 
Met vriendelijke groet,
Marcel

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
17-04-2019 om 1:16
Hallo Marcel, waar heb jij de interior verlichting-set gevonden/besteld?

Sportieve Groet,
Patrick

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
18-04-2019 om 6:26
Goedemorgen Patrick,
 
Deze set heb ik besteld bij AliExpress en ik kan zeggen dat deze set precies is/biedt wat er beloofd wordt. Goede kwaliteit voor een redelijke prijs.
 
Zie link naar de site!
 
 
Ook van hieruit een sportieve groet,
Marcel

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
4 dagen geleden, 16-05-2019 om 10:06
Hallo forummers,

Gister op het postkantoor mijn luchtfilterhuis kunnen ophalen, na eerst wat invoerrechten te hebben betaald maar vandaag het luchtfilterhuis gemonteerd. Zoals je ziet is dit ongeveer hetzelfde principe als een conisch open luchtfilter alleen met het voordeel dat hier al veel plek voor is en deze ook nog eens speciaal voor deze NC gemaakt is. Alleen is nu het platte K&N luchtfilter omgedoopt tot een open luchtfilter,

Het werk was in een klein half uurtje geklaard en ik ga straks maar eens proberen hoe de rij ervaring hiermee is.

Helaas past de siliconen intake pijp niet en dit komt omdat ik even geen rekening had gehouden met het feit dat ik een Grams gasklephuis heb gemonteerd met een grotere diameter inlet en daar past de buis niet overheen. Deze gaat dus in de verkoop.
 
 
 
 
Zo, tot zover mijn update m.b.t. het monteren van het luchtfilter.

Met vriendelijke groet,
Marcel
 


RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
4 dagen geleden, 16-05-2019 om 6:16
Hallo forummers,

Vandaag wederom actief geweest met de Sendo.

Ik ervaar het ontbreken van een klokje toch echt als een gemis. Het digitale cijferklokje in mijn Alpine audio unit is ook niet echt om over naar huis te schrijven dus ben ik maar eens old school gegaan en heb een klok van Equus aangeschaft met een pasklare behuizing en deze gemonteerd op een extra gekocht afdekplaatje van het luidspreker paneel bovenop in het midden van het dashboard. 

Een draad voor de constante stroom, één draad voor de verlichting en één massa draad en klaar is Kees.

Het resultaat is prima, kan nu normaal zien hoe laat we leven en met de lichten aan, kleurt deze ook nog eens mooi rood. De verlichting in de klok is overigens in 4 kleuren in te stellen.
 
 
 
Met vriendelijke groet,
Marcel


Search Topics:
 



< Terug | Home  >  Website  >  Forum