Dit forum is read-only voor bezoekers; enkel leden kunnen berichten plaatsen...
Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash

Forumoverzicht / Wie is wie? / Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo T...

Sorteer berichten:
Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
06-12-2018 om 11:08

Hallo forummers,

Ik zal mij (en mijn vrouw Katharina) even voorstellen hier.

Mijn naam is Marcel, woon nabij Arnhem  en ben auto en audio liefhebber. Het cabrio virus is in 2016 toegeslagen toen wij onze Peugeot 308CC automaat hebben gekocht. Deze is inmiddels ingeruild voor een Opel Mokka CDTi, dit omdat er ook een caravan getrokken dient te worden. Als tweede auto hebben wij een Renault Twingo uit 2007 (oude model) welke nu is ingeruild op onze nieuwe aanwinst.

Deze aanwinst is, een door mij in Duitsland gevonden MX-5 NCFL2 Sendo van 04-2014 in Titanium Flash kleur met maar 24.100 km op de teller. Deze Sendo heb ik door een vriend van ons met een eigen garagebedrijf laten importeren en staat daar nu i.a.v. de afspraak bij de RDW op 14-12-2018.

 

En hier op de dag dat deze mooie Sendo naar Nederland gebracht werd.

In de tussentijd dat de Sendo daar staat, krijgt deze een Castrol vloeistoffen onderhoudsbeurt, een K&N inlegfilter, NGK Laser Iridium bougies en komt volgende week de FOX einddemper binnen en kan dan ook meteen voor aflevering gemonteerd worden.

De vorige eigenaar heeft voor deze Sendo de winterbanden op de originele 17 inch velgen laten leggen en de zomerbanden zijn gemonteerd op 17 inch Brock wielen. Dit laat ik weer omdraaien. Wat de vorige eigenaar ook heeft laten doen, en daar ben ik wel blij mee, is de auto laten verlagen met een Eibach veren set. Tevens heeft hij de spiegels (zijn voor een Sendo grijs) in de kleur van de auto laten spuiten.

De complete onderhoud historie is bekend en aanwezig, alle facturen en TÜV keuringen.

Dus nu nog even mijn tijd uitzitten tot ik/wij (hopelijk in week 51) met deze hele mooie Sendo kan gaan sturen.

Momenteel (06-12-2018) nog geen kenteken!

Met vriendelijke groet,

Marcel


RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
07-12-2018 om 8:36
Hallo Marcel,
 
gefeliciteerd met je aanwinst, wat een mooie MX-5, heel veel dakloos plezier ermee 👍, tot ziens op één van de vele clubritten.
 
grt. Arjan Brand

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
09-12-2018 om 9:04
Hoi Marcel,
 
Veel plezier met de nieuwe aanwinst!
 
mvg Jan

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
12-12-2018 om 12:33
Hoi Marcel,
 
Mooi exemplaar. Veel plezier ermee.

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
16-01-2019 om 11:23
Deze zomer de vakantie maar aangepast op de aanschaf van de Sendo.

Lekker een rondreis van 15 dagen langs B&B's in Zuid-West Engeland. genieten van de palmstranden, kleine knusse dorpjes en verschrikkelijk mooie landweggetjes.

Laat de zomer maar komen 8)

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
16-01-2019 om 11:51
Tja, het blijft behelpen met zo'n autootje... lol

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
2 weken geleden, 08-02-2019 om 6:32
Gister maar eens een poging gewaagd om bij Van Essen te Westervoort de Sendo uit te lijnen conform de Flying Miata specs en daarna ervaren wat voor een effect dit heeft op de wegligging en het weggedrag.

Ik doe dit niet omdat er iets mis is maar omdat ik steeds meer informatie op het WWW tegenkom waar tips in staan om de MX5 vanaf de fabriek specs toch nog iets te verbeteren en daar hoort een juiste uitlijning ook bij. Omdat de Sendo Eibach verlaagd is, zullen de standaard specs ook niet 100% efficient zijn.

Er staat veel info op WWW en in merendeel van de reacties is men positief over het resultaat/effect van deze aanpassing.

Wordt vervolgd, morgen denk ik.

Groeten,
Marcel

Het is nu een dag later en ik denk dat ik eerst moet beginnen met het feit dat op het moment dat je een nieuwe/andere auto koopt, je eerst dient te wennen aan geluiden, rijgedrag en wat niet meer.

Nu was dit ook zo met onze Sendo. Soms voelde je het kontje in een bocht wat eerder wegspringen maar dan denk je dat dit hoort bij de auto en het feit dat deze achterwiel aandrijving heeft, dus mijn eigen rijgedrag zal hier ook in aangepast moeten worden.

Daarnaast hoorde ik van de achterwielen een licht gegons vandaan komen, geluid wat ik normaal zou herkennen als wiellagers welke niet goed zijn. Dit had ik eerder ook in onze Peugeot 308CC maar alleen wanneer ik de spacers (20mm) had gemonteerd.

Nu heb ik gister de Sendo laten uitlijnen en de constatering was dat met name de achterzijde behoorlijk "uit het lood" stond wat op langere termijn zou resulteren in scheef afgesleten banden.

De sporing achter was links 0,28 en rechts 0,27, totale sporing achter 0,55.
De sporing achter is nu links 0,13 en rechts 0,12, totale sporing achter 0,25

De sporing voor was links 0,03 en rechts 0,12, totale sporing voor 0,14
De sporing voor is nu links 0,09 en rechts 0,09, totale sporing voor 0,18

Resultaat:
Merkbaar resultaat????? Ja, ik merk dat de auto mijn stuurbewegingen strakker volgt en in de bochten voelt dat veel prettiger aan.
Dan is mij opgevallen dat ik het gegons van de achterwielen kwijt ben wat dus betekend dat de druk op de wiellagers nu juist wordt uitgevoerd en niet scheef waardoor deze verkeerd op spanning staan.

Ik wilde mijn uitlijning doen volgens de Flying Miata specs, maar de monteur stelde mij de juiste vragen hoe mijn rijgedrag is (sportief, comfort, ruig) en welke verlagingset er onder de Sendo zit. Op basis daarvan is door hem deze afstelling gedaan.

Zo, tot zover mijn bevindingen op uitlijn gebied. Ik denk dat het voor een ieder geen overbodige luxe is om daar een kleine  Euro 60,00 tegenaan te gooien.
 
Groeten,
Marcel

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
2 weken geleden, 08-02-2019 om 9:54

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
2 weken geleden, 08-02-2019 om 10:06
Hallo Marcel,
 
je hebt het alleen over de sporing van de auto en dat die aangepast is, de nieuwe waarden zijn inderdaad veel beter. sommige mensen laten laten die op 0 zetten, ik zelf vind dat die iets toespoor moet staan om richting te geven en een rustiger rijgedrag geeft. uitspoor geeft een wat onrustig rijgedrag, maar er zijn mensen die dat juist prettig vinden. sporing heeft weinig invloed op de wegligging van de auto. 
 
Wat heb je gedaan met camber, voor/achter en caster, voor?
 
deze hebben veel meer invloed op de wegligging en moeten zeker aangepast worden als de auto verlaagd is, de mate van verlaging bepaald de afstelling. Mazda heeft hiervoor een lijst die per mm verlaging aangeeft wat de afstelling van die twee. dit is natuurlijk maar een standaard maar wel het uitgangspunt van wat je zelf wilt.
 
mvg
 
Hans

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
2 weken geleden, 08-02-2019 om 10:09
<div>Hallo Marcel,</div> <div>&nbsp;</div> <div>je hebt het hier alleen over de sporing, die stond inderdaad wel wat hoog dus de huidige waarden zijn een stuk beter. sporing heeft invloed op het stuurgedrag van een auto maar minder met de wegligging. Hier voor is de afstelling van camber, voor/achter en caster, voor veel meer van belang. wat zijn daar de cijfers van.</div> <div>&nbsp;</div> <div>MVG</div> <div>&nbsp;</div> <div>Hans</div>
 
Hallo Hans,
 
Ik had alleen de gegevens overgenomen welk in kleur op de uitdraai stonden. Ik zal hieronder nog even de andere gegevens neerzetten.
 
Voor de uitlijning links voor
Wielvlucht - 0,48
Askanteling - 6,55
Sporing - 0,03
 
Na de uitlijning links voor:
Wielvlucht - 0,47
Askanteling - 6,55
Sporing - 0,09
 
Voor de uitlijning rechts voor:
Wielvlucht - 1,10
Askanteling - 6,34
Sporing - 0,12
 
Na de uitlijning rechts voor:
Wielvlucht - 1,09
Askanteling 6,34
Sporing - 0,09
 
Voor de uitlijning links achter:
Wielvlucht - 1,34
Sporing - 0,28
 
Na de uitlijning links achter
Wielvlucht - 1,29
Sporing - 0,13
 
Voor de uitlijning rechts achter:
Wielvlucht - 2,13
Sporing - 0,27
 
Na de uitlijning rechts achter:
Wielvlucht - 1,35
Sporing - 0,12
 
wat WIELVLUCHT en ASKANTELING doen weet ik niet, maar ik zie dat daar de waardes niet veel anders zijn behalve rechts achter.
 
Hopende jou hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en zie eventuele opmerking/adviezen met belangstelling tegemoet.
 
Met vriendelijke groet,
Marcel

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
2 weken geleden, 08-02-2019 om 11:07
Marcel,
 
wielvlucht is camber, what is in a name. 
 
wielvlucht is camber, als je voor de auto staat de kanteling van het wiel, Onderkant meer naar binnen is positief en naar buiten negatief
 
askanteling is caster, als je aan de zijkant staat voorwiel meer of minder naar voren, altijd positief.
 
wielspoor als van boven af bekeken wielen aan de voorkant naar elkaar, toespoor of van elkaar uitspoor.
 
wat ik zelf vind is dat de wielvlucht voor dichter bij elkaar hadden mogen zitten.
 
Verder zijn de de alle sporingen negatief wat mij wat vreemd overkomt. uitspoor aan de voorzijde van een achterwiel aangedreven auto wordt normaal niet gedaan omdat de wielen wat uit elkaar gedrukt worden,  bij rechtdoor rijden, wat bij iets toespoor resulteerd dat de wielen recht staan. Bij jouw geeft dat extra uitspoor. wat een onrustig rijgedrag zou geven en extra banden slijtage aan de binnenzijde van de band. toespoor vaak 0,05/0,10gr
 
toespoor aan de achterzijde geeft dat de auto wat meer de bocht in gaat, wat vooral op bochtige wegen lekker is.
 
Meer gebruikelijk is om ook achter 0,05/0,10gr per wiel toespoor te geven, dan heeft het wiel richting en rijdt rechtdoor het best.

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
2 weken geleden, 08-02-2019 om 11:15
Hallo Hans, 
 
Bedankt voor jouw reactie en duidelijke uitleg.
 
Zijn er ideale cijfers m.b.t. de afstellingen of is dit puur conform persoonlijke voorkeur?
 
Ik had een lijstje mee naar de uilijner van de site van Flyingmiata met de MX5 NC instellingen en die werden overruled door de monteur met zijn eigen bevindingen en ja, dan blijf ik daar toch een leek in hoe goed ik mijzelf ook voorbereid.
 
het lijstje van Flyingmiata ziet er als volgt uit:

Front
Caster: 5.0 degrees
Camber: 1.0 degrees negative
Toe-in: 1/16", 0.15° or 9 arcminutes total (1/32", 0.075° or 4.5 minutes per side)

Rear
Camber: 1.5 degrees negative
Toe-in: 1/16", 0.15° or 9 arcminutes total (1/32", 0.075° or 4.5 minutes per side)

 
Als dit Flyingmiata lijstje overeenkomt met de meest ideale afstelling, dan ga ik nog wel een keer terug om deze waardes te laten instellen. Natuurlijk wel rekening houdend met 30mm Eibach verlaging.
 
Ik hoor graag van jou.
 
groeten,
Marcel

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
6 dagen geleden, 11-02-2019 om 6:34
Ik heb nog een bericht gestuurd naar de banden specialist met de meting in de bijlage met de vraag waarom er nog steeds zoveel afwijking zit in links en rechts in wielvlucht / camber / caster.
 
Het antwoord hierop was dat deze waarden bijna nooit hetzelfde zijn en als hier veel verschil in zit, de auto waarschijnlijk schade  zou hebben gehad. Dit is met zekerheid NIET het geval.
 
Verder is de verklaring dat (en ik citeer) "wat wij met uitlijnen doen is rekening houden met camber en caster waardes waar wij dan de sporing van de auto op aanpassen."
 
M.a.w. de sporing wordt aangepast naar de afwijking in wielvlucht / camber / caster en als de sporing juist staat is schijnbaar alles goed. Ik ben maar een leek hierin maar betwijfel of dit wel de juiste methodiek is.
 
Ik ben zelf heel erg van symmetrie (ben dan ook een beetje autistisch) en die symmetrie vind ik in de meting niet terug. 
 
En als afsluiting stond er in de reactie (en ik citeer weer) "de auto moet met waardes wat ik in bijlage ziet prima rijden.". Ik moet zeggen dat dit ook zo is, de auto stuurt strakker.

 

Nu heb ik (wederom als leek) een vraag m.b.t. het uitlijnen, is het juist afstellen van de wielvlucht / camber / caster soms veel meer werk dan alleen de sporing aanpassen naar de afwijkende wielvlucht / camber / caster waardes?

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Marcel


RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
6 dagen geleden, 11-02-2019 om 9:45
ik heb mij de laatste jaren wat verdiept in het afstellen van ren en sportauto's juist om de flauwekul van dit soort bedrijven te kunnen onderscheiden.
 
Caster en camber beinvloeden elkaar maar sporing staat los van. sporing staat, voor de openbare weg altijd iets positief bij een achterwiel aangedreven auto. voor op het circuit wordt hiermee gespeeld om het bochten gedrag te beinvloeden, leuk voor een paar uur op het circuit maar voor de openbare weg dagelijks erg onrustig, als je dat niet erg vindt moet je dat doen.

de mannen zeggen maar wat om hun eigen onkunde te verbergen. wat ik zie in jouw huidige afstelling is dat ze alleen sporing hebben aan gepaste en het verschil in camber achter hebben weggewerkt. weinig werk voor het geld.
 
voor het afstellen van een onderstel zijn er geen ideale getallen het is altijd een compromie tussen een aantal zaken zoals rijgedrag, verbruik, banden, de weg, comfort, ect.
 
maar zoals je ziet staat ook bij de afstelling van van sporing voor en achter op toespoor.
 
wat ik zou doen in jouw geval laat alles opnieuw afstellen kan met het lijstje van "Flyingmiata" of de standaard afstelling van Mazda met verlagingwaarde. 

RE:Marcel/Katharina MX-5 NCFL2 Sendo Titanium Flash
6 dagen geleden, 11-02-2019 om 1:16
Hallo Hans,
Ik begin nu ook wel in de gaten te krijgen dat men voor het geld de meest makkelijke optie kiest qua uitlijnen. Als de sporing goed staat, dan zal alles wel goed zijn. 
Daar heeft men natuurlijk veel meer werk mee dan alleen die paar bouten losdraaien en de boel een beetje stellen zodat de computer groen aan geeft.
 
Heb jij ergens informatie m.b.t. de verlagingswaardes welke Mazda hanteert? 
 
Anders laat ik bij een ander bedrijf (weet nog niet wie en waar) de uitlijning opnieuw doen maar dan volgens jouw advies, Flying-miata of Mazda met verlagingswaardes.
 
LET WEL! ik doe dit niet om met deze Sendo te gaan racen, maar ik wil voor dagelijks gebruik gewoon de beste en juiste afstelling hebben welke er mogelijk is. En de waardes zoals ik deze nu heb wijken mij teveel af van elkaar, links vergeleken met rechts.
 
Ik zie jouw reactie met belangstelling tegemoet.
 
Groeten,
Marcel


Search Topics:
 



< Terug | Home  >  Website  >  Forum