2018
17
jul
Het design van Mazda
Algemeen nieuws, 2018 | Bert de Jongh | 3538x | Autoweek.nl

Een auto waar je als eigenaar nog een keer naar omkijkt als je hebt geparkeerd. Die wil je hebben. Designer Jo Stenuit van Mazda weet precies hoe je dat doet.

De designtaal van Mazda heet 'Kodo' in het Japans en met de lijnen die horen bij deze stijl zit er toch altijd leven in de auto, ook als hij stilstaat. 'De lijnen geven beweging weer', vertelt Stenuit, 'en er is een sterke nadruk op de achterwielen van de auto.' Daardoor zit er juist veel kracht aan de achterkant van de auto, een beetje vergelijkbaar met de achterpoten van een roofdier, die ook veel gespierder zijn dan de voorpoten. Onmisbaar voor de designers is het gebruik van klei. Alle modellen worden door de ontwerper uit speciale klei gevormd. Door te schaven en te boetseren vormt zich zo het mooiste volume en het zijn de passie en de skills van de designer die dat bewerkstelligen.

 

Kodo is door Mazda vastgelegd in twee studiemodellen waarmee is vastgelegd waar de ontwerpen van de toekomst vandaan zullen komen. Aan de elegante, chique kant staat de vierdeurs coupé Vision Coupe en aan de sportieve, krachtige kant de RX Vision. De middenklasse auto die Mazda op korte termijn zal introduceren zal aan die sportieve kant zitten, bijvoorbeeld zoals al was te zien bij de Kai Concept.

Wanneer een autodesigner een interieur bedenkt gaat dat verder dan de plaatsing van alle knoppen. Die moeten logisch zijn, maar het gaat juist ook om andere elementen, die je als het goed blindelings kunt vinden. De pedalen, de versnellingspook, de hendels achter het stuur: over alles is nagedacht en dat merk je. Omdat dat allemaal op de perfecte plek zit, zal je nooit misgrijpen. Dat is de filosofie van Mazda.

Want bij Mazda vinden ze: als alles klopt, dan kun je je ogen niet van je auto afhouden. Want alleen dan is de eenheid tussen auto en bestuurder voelbaar.




Reageer op dit nieuwsbericht:

 



< Terug | Home  >  Nieuws  >  Nieuws  >  Het design van Mazda