2018
17
jul
Het rijplezier van Mazda
Algemeen nieuws, 2018 | Bert de Jongh | 3547x | Autoweek.nl

Mazda staat erom bekend dat het auto's bouwt die zich richten op puur rijplezier. Een eigenschap waar het merk een geheel eigen visie op heeft.

Tijdens de ontwikkeling wordt ervoor gezorgd dat alle onderdelen veel feedback geven aan de bestuurder. Door een precieze en directe besturing weet de chauffeur bijvoorbeeld veel beter wat er onder de wielen gebeurt dan wanneer het gevoel in het stuur vaag zou zijn en je heel veel moet draaien om een bocht in te zetten. De motor reageert spontaan en direct op het gaspedaal. Maar ook koppelen en schakelen gaan bewust en met veel gevoel. Op die manier voel je als bestuurder duidelijk wat er met de techniek gebeurt. Deze verbinding tussen bestuurder en auto noemt Mazda: Jinba Ittai.

 

De filosofie zie je ook terug in een systeem als G-Vectoring Control. Dit systeem meet honderden keren per minuut wat er met de auto gebeurt en past het motorkoppel hierop aan. Door heel subtiel het beschikbare koppel te verlagen, stuurt de auto bijvoorbeeld gemakkelijker in, door het gewicht op de neus te verhogen. Bij het uitkomen van de bocht, wordt het koppel juist een beetje verhoogd, voor een stabiele achterzijde. Zo'n systeem is echt niet alleen bedoeld voor mensen die het onderste uit de kan willen halen, iedereen heeft er profijt van. En het mooie is dat je uiteindelijk van deze ingrepen helemaal niets merkt – alleen wel van het resultaat: een direct, voorspelbaar stuurgedrag, goede wegligging en vooral heel veel rijplezier.

Want bij Mazda vinden ze: als alles klopt, dan betrekt je auto je echt bij het rijden. Want alleen dan is de eenheid tussen auto en bestuurder voelbaar.




Reageer op dit nieuwsbericht:

 



< Terug | Home  >  Nieuws  >  Nieuws  >  Het rijplezier van Mazda