Over de website

De website van de Mazda MX-5 Club wordt bijgehouden en ontwikkeld door een klein groepje enthousiaste leden van de websitecommissie: Peter Mooren (mailmaster en webmaster), Bert de Jongh (nieuwsposter), Paul Boomstra (ontwikkeling), Bauke Wolters (forum-moderator) en Jeroen Feelders (coördinator en ontwikkeling). Samen houden ze overzicht en zorgen voor overkoepelende en onderhuidse aanpassingen aan de site.

De website wordt opgebouwd vanuit een zgn. Content Management Systeem waarbij elke commissie verantwoordelijk is voor zijn eigen pagina's. De websitecommissie heeft gekozen voor het CMS-pakket InsiteCreation. Dit pakket is goedkoop, veelzijdig, uitgebreid en eenvoudig aan onze wensen aan te passen.


De MX-5 Clubsite en het milieu

De MX-5 Club is een autoclub en dus lijkt het milieu voor ons niet belangrijk te zijn. De Mazda MX-5 Club neemt echter haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en probeert waar mogelijk papier te besparen en digitale media in te zetten. Verder worden voor onze digitale diensten, waaronder de gebruikte cloudstorage en deze website en nieuwsbrieven, gebruik gemaakt van zgn. 'groene hosting': de CO2-emissies worden gecompenseerd.

Betere hosting voor een beter milieu, zodat we daar in onze MX-5jes beter en langer van kunnen genieten!


De clubsite mobiel

Wilt u de clubsite ook eens onderweg bekijken? Dat kan eenvoudig want de site is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.

 

 


Dataveiligheid

Uw persoonsgegevens zijn veilig bij ons. De communicatie tussen uw computer en de server loopt via versleutelde verbindingen (let op het groene slotje en https:// in de adresbalk) en de sitesoftware en server zijn altijd van de laatste versie en benodigde software-updates voorzien.


Jaarverslag 2019

2019 heeft voor de websitecommissie in het teken gestaan van de nieuwe website. Na de presentatie van de ledenenquête tijdens de ALV waren de voorwaarden bekend voor het Pakket van Eisen en Wensen. Dit PvE is in het voorjaar opgesteld en tegelijk zijn door de websitecommissie een aantal grotere internetbureaus uitgezocht waarvan verwacht werd dat ze de opdracht zouden kunnen uitvoeren en daar een aanbieding voor zouden willen uitbrengen. Op 1 juli sloot de inschrijving met een teleurstellend resultaat dat alle internetbureaus met een richtprijs van rond de €25.000 kwamen. Dat was ruim boven het gereserveerde bedrag van €10.000 en daarom is een tweede aanbestedingsronde voor kleinere internetbureaus gedaan.

Er zijn in totaal 10 internetbureaus uitgenodigd en er zijn 3 aanbiedingen binnen gekomen: 2 van ca. €11.500 en 1 van ca €26.000. 5 bureaus niet hebben aangeboden vanwege te laag budget: hun richtbedragen zaten dus rond de €25.000. 1 Bureau niet heeft aangeboden vanwege productionele drukte en 1 bureau niet heeft aangeboden vanwege niet kunnen leveren de uitvraag.

De 2 aanbiedingen van ca. €11.500 zijn door de websitecommissie op uitvoering, omvang en/of inhoud beoordeeld. Daarnaast zijn referenties van deze 2 internetbureaus nagevraagd. De websitecommissie heeft BO Webexperts aanbevolen en het bestuur heeft deze aanbeveling overgenomen. Er is in december opdracht gegeven.

 

Enkele statistieken uit SmarterStats en Google Analytics: Er zijn in 2019 7% minder pagina’s opgevraagd. Door beveiligingsinstellingen kan de helft van het bezoekersverkeer niet door Google Analytics worden geanalyseerd. Statistieken zijn daardoor iets minder betrouwbaar van bezoekers zonder lidmaatschap maar wel van leden. Bezoekers blijven ca. 4:50 minuten op de site en het bounce-percentage is iets omlaag gegaan naar 38,7%. Windows-pc’s en Google Chrome zijn al enkele jaren het meest gebruikte apparaat en browser. Smartphones zijn in opkomst (+4%) en gebruik van tablets neemt af (-3%). De meest bezochte pagina’s zijn de forum-pagina’s, de homepage en de agenda-pagina’s. De meeste bezoekers komen via een zoekmachine (m.n. Google) op de site.

In aanloop naar de ontwikkeling van de nieuwe website is het forum in onderdelen uitgedund en samengevoegd, is het magazine-archief weer zelf gehost (in plaats van betaalde hosting bij ISSUU) en is de huisstijl van de website en het magazine gelijk getrokken. De LidSinds-data van leden die voor 2010 lid zijn geworden zijn (soms met een variatie van 1 of 2 weken) aan de ledendatabase toegevoegd.

In 2019 zijn 21 nieuwsbrieven verstuurd naar gemiddeld 1278 ontvangers waarvan ca. 22% helaas niet wordt gelezen. 2,9% daarvan komt door niet juiste mailadressen van leden. Controleer dus uw accountgegevens op http://mijn.mx5club.nl! Er zijn 11,2% minder inschrijvingen en betalingen via iDeal gedaan met een record van 67 betalingen op 2 februari. 2% van de iDeal-betaling wordt nog niet goed afgerond maar dat aantal is nog steeds dalende.

De websitecommissie bestaat uit coördinator Jeroen Feelders, webmaster Peter Mooren die de webmaster-mail behandeld, nieuwsposter Bert de Jongh die het afgelopen jaar slechts 9 nieuwsberichten plaatste en ontwikkelaar Paul Boomstra en forummoderator Bauke Wolters hebben in 2019 ondersteund tijdens het aanbestedingsproces voor de nieuwe website.

In 2020 zal door BO Webexperts een website worden ontwikkeld op basis van hun eigen nieuwere versie van de CMS-software als waar de website huidig op draait. De hosting zal naar een Nederlandse provider worden overgeheveld en de site en hosting zullen door BO Webexperts worden beheerd. Het finetunen van het concept zal in overleg met en eventueel door de websitecommissie worden gedaan. De overgang naar de nieuwe website zal op een rustig moment in het jaar worden gedaan. Het vullen en bijhouden van de inhoud van de site zal zoals huidig door de commissies blijven worden gedaan.

Jeroen Feelders
Coördinator Websitecommissie


 



< Terug | Home  >  Website