Over de website

De website van de Mazda MX-5 Club wordt bijgehouden en ontwikkeld door een klein groepje enthousiaste leden van de websitecommissie: Peter Mooren (mailmaster en webmaster), Bert de Jongh (nieuwsposter), Paul Boomstra (ontwikkeling) en Jeroen Feelders (coördinator en ontwikkeling). Samen houden ze overzicht en zorgen voor overkoepelende en onderhuidse aanpassingen aan de site.

De website wordt opgebouwd vanuit een zgn. Content Management Systeem waarbij elke commissie verantwoordelijk is voor zijn eigen pagina's. De websitecommissie heeft gekozen voor het CMS-pakket InsiteCreation. Dit pakket is goedkoop, veelzijdig, uitgebreid en eenvoudig aan onze wensen aan te passen.


De MX-5 Clubsite en het milieu

De MX-5 Club is een autoclub en dus lijkt het milieu voor ons niet belangrijk te zijn. De Mazda MX-5 Club neemt echter haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en probeert waar mogelijk papier te besparen en digitale media in te zetten. Verder worden voor onze digitale diensten, waaronder deze website en nieuwsbrieven, gebruik gemaakt van zgn. 'groene hosting': de CO2-emissies worden gecompenseerd.


Betere hosting voor een beter milieu, zodat we daar in onze MX-5jes beter en langer van kunnen genieten!


De clubsite mobiel

Wilt u de clubsite ook eens onderweg bekijken? Dat kan eenvoudig want de site is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.

 

 


Dataveiligheid

Uw persoonsgegevens zijn veilig bij ons. De communicatie tussen uw computer en de server loopt via versleutelde verbindingen (let op het groene slotje en https:// in de adresbalk) en de sitesoftware en server zijn altijd van de laatste versie en benodigde software-updates voorzien.


Clubsitestatistieken van 2016

Cijfers en getallen
In 2016 zijn de gemiddelde dagelijkse aantallen pagina’s en bezoekers gestabiliseerd op 1337 pagina’s door 402 bezoekers. 99,7% Van de pagina-aanvragen verloopt zonder problemen; een minieme daling mede door een databaseserver-crash op 10 oktober. Deze crash haalde de website een dag offline voordat we een eigen (dagelijkse) backup konden herstellen. Ca. 44% van de bezoekers komt via een directe link of ingetikt adres op de site, 43% via een zoekmachine (voorn. Google), 11% via andere links (webmail enzo) en iets meer dan 1,5% komt binnen via social media.

De meeste pagina’s worden nog steeds op een Windows-apparaat bekeken (aandeel 57%; +1%) maar in browser-land hebben Google Chrome (aandeel 35%; +6%) en Safari (aandeel 26%; +4%) net als in 2015 definitief de oude heerschappij van Internet Explorer (aandeel 16%; -5%) overgenomen. De bezoekers gebruiken moderne browsers die de huidige webstandaarden ondersteunen wat de websitecommissie de mogelijkheid geeft om moderne websitetechnieken toe te passen. Het aandeel van iPads is met 1% gestegen naar 15% van de bekeken pagina’s. De meest actieve bezoekers zijn nog steeds veelal site-gerelateerde commissieleden: Yvonne Somers, Jeroen Feelders, Ian Ouwendijk, Gerrie van Baak en vervolgens Leo en Greet Meppelder.

 

Yvonne Somers heeft in 2016 21 nieuwsbrieven verstuurd naar gemiddeld 1207 ontvangers (marginaal hoger dan 2015). Het percentage gelezen nieuwsbrieven blijft jaar na jaar stijgen (56% in 2013 tot 77% in 2016). Het aantal foutmailtjes dat na elke nieuwsbrief terug komt is in 2015 gedaald van 120 naar 75 en is daar in 2016 stabiel blijven staan.

Uitgevoerde werkzaamheden
- In 2016 zijn binnen het iDeal-systeem enkele bugs verholpen. De inschrijvingen voor het Lustrumweekend zijn nauwgezet gemonitord en er zijn geen problemen meer waargenomen die te herleiden zijn aan toegepaste scripts, site- of serversoftware. De problemen die er nu nog zijn, zijn te herleiden tot gebruikersinstellingen of -gedragingen. Daarover heeft de websitecommissie geen invloed. Mede door een eindejaarsrally voor het Lustrumweekend zijn maar liefst 1036 evenementenaanmeldingen met iDeal verwerkt (+34%) met als drukste dag 19 december met 58 inkomende betalingen! Petje af voor de rittenadministrateur die alles moet bijhouden.
- Begin september is een teller op de agenda-pagina’s ingevoerd waardoor evenementen niet meer overboekt kunnen worden. Samen met enkele procedurewijzigingen van de evenementencommissie vindt daardoor nu een eerlijkere inschrijfprocedure plaats.
- In 2015 waren de hoofdpagina’s van de site al via https bereikbaar gemaakt en in 2016 is de hele site verder omgezet naar https. Dat zorgt tegen een ca. 5% lagere sitesnelheid voor beveiligde verbindingen tussen de server en uw computer en een hogere ranking in de Google zoekmachine.
- In december is een onderdeel van het iDeal-systeem toegepast waardoor nieuwe leden online hun eerste jaar contributie en inschrijfgeld moeten voldoen. Minder werk voor de ledenadministratie.
- Er is in opdracht van het bestuur onderzoek gedaan naar gedeelde bestandsopslag ("cloud-storage”) voor het bestuur en de commissies. Er is intussen opdracht gegeven en de werkzaamheden worden voorbereid.
- In 2016 is een nieuwe versie van de sitesoftware uitgebracht die in de basis zo ingrijpend anders is dat er veel tijd nodig is om te onderzoeken of de huidige site geüpgrade kan worden. In 2017 gaan we daar mee verder.

De websitecommissie
Onze nieuwsposter Bert de Jongh heeft in 2016 voor 35 nieuwsberichten op de site gezorgd terwijl Peter Mooren de webmaster-mail onder zijn hoede had. Naar aanleiding van een oproep een jaar geleden heeft Paul Boomstra zich gemeld voor de post ontwikkeling. Er staat momenteel nog steeds 1 vacature voor forum-moderator open.

2017
Voor 2017 gaan we verder met het onderzoek van de nieuwe softwareversie van de sitesoftware en blijven we met het bestuur vooruit kijken naar de volgende website die over 3 tot 5 jaar online zal moeten gaan. Daarnaast zullen de diverse onderhuidse frameworks up-to-date worden gehouden en zullen er regelmatig kleine software-zaken worden geoptimaliseerd.

Jeroen Feelders
Coördinator Websitecommissie