2006
29
sep
Pro Drive Trainingsdag
- | | x

Zaterdagmorgen 8.00 uur

Vol goede moed richting Lelystad.Wat kan me gebeuren, een rijvaardigheidstraining dat kan toch niet zo heel moeilijk zijn. Ik rij ruim 20 jaar zonder ongelukken waarvan 6 jaar in mijn MX-5. Nou aan het eind van de dag lijkt het een wonder dat er nog nooit wat gebeurd is.

We verzamelen allemaal bij de luchthaven van Lelystad waar veel te zien is aan vliegtuigjes en helikopters maar het mooiste zijn toch de MX-5jes in alle uitvoeringen. Na een kop koffie of thee gaan we in verschillende groepen richting het circuit waar we 5 verschillende onderdelen gaan doen. Onze groep begint op de natte baan dus eerst maar het dakje dicht want we houden het niet droog. De bedoeling is dat je op een nat glad wegdek toch de controle over je auto houdt terwijl je een muur van water tegemoet rijdt die je moet ontwijken. Voor de auto’s met ABS moet dit volgens de instructeur niet al te moeilijk zijn, helaas dat heb ik niet dus opletten geblazen.

Koppeling ingetrapt houden, remmen en net voordat je begint te schuiven rem los en sturen, watermuur ontwijken en rustig doorrijden. Is je timing niet helemaal perfect, of helemaal niet, dan ga je vrolijk in de rondte. Na 2 keer rond stapt de instructeur in en zegt wanneer ik moet remmen en sturen en waarachtig het werkt. Nu alleen, koppeling in remmen, rem los en sturen, nou gewoon weer in de rondte. Uiteindelijk, na zo’n 20 minuten lukt het.

Het 2de onderdeel is een noodstop op nat wegdek met een uitwijk manoeuvre, ook weer een kwestie van timing. De eerste keer sta ik al lang en breed stil voordat ik op het rempunt ben, wat meer gas en later remmen. Dat gaat beter hier, geen onbestuurbare auto maar wel heel leuk om te doen je weet nu hoe snel je auto stil staat en hoe je uit kan wijken.

Hierna gaan we met z’n allen lunchen, dit moet nog redelijk snel want we gaan zo weer verder met de volgende onderdelen.

Het 3de onderdeel is "driften”. Weer krijgen we een uitleg die heel logisch en makkelijk klinkt. Je moet met tegenstuur en gas geven de auto over de gladde natte baan laten driften. De eerste drie auto’s mogen het gaan proberen, veel beweging maar weinig driften. Ik heb het geluk dat de instructeur mijn auto als voorbeeld neemt met mij als bijrijder. Dat gaat zo eenvoudig, hij drift het hele rondje om. Appeltje eitje, nu ik. Nou weinig driften en heel veel pirouettes, die bij Dancing on Ice hoge ogen zouden scoren, maar wat hier niet echt de bedoeling is. Gelukkig ben ik niet de enige, maar het is me gelukt, wel 10 meter. Ik heb ook enkele heren gezien die ik ervan verdenk om dagelijks zo thuis te komen zo goed ging dat. Ondertussen ook nog even op de andere baan gekeken want we zijn niet alleen op het circuit, er rijden ook Spykers rond. Dat is nog eens andere koek wat een mooi gezicht en geluid is dat.

Het 4de onderdeel is de imitatie van met 2 wielen in de zachte berm raken en hier uit komen zonder op de andere weghelft te komen. Zowaar dit gaat me makkelijker af en ik krijg een duim omhoog, de snelheid mag zelfs wat omhoog. Bij 57 km per uur komt de waarschuwing, het gaat goed maar je zit op het randje NIET harder. Tja als je dan niet luistert dan kom je te hard aan, kan je de "boom”, gelukkig een pion, niet meer ontwijken en komen de paal en de aarden wand wel erg dicht bij. Geen duim omhoog maar een boze vermaning om het wat rustiger aan te doen, nou geloof me dat gaat vanzelf. Ook hier weer veel pirouettes, daar zijn we allemaal heel goed in geworden.

Het laatste onderdeel, een slalom race. Niet met de eigen auto maar met een oude BMW. We mogen 2 keer en de snelste tijd telt, als je een pion omver rijdt kost dat 5 straf seconden en als je niet tussen de laatste pionnen stil staat nog eens 5. Je rijdt het rondje in de eerste versnelling dus je hoeft niet te schakelen dat scheelt. Het eerste rondje lijkt nergens naar maar het tweede gaat veel beter. Harry wel alle pionnen nemen en niet stiekem eentje overslaan. We zien alles.

Uiteindelijk verzamelen we allemaal en is er wat te drinken en de prijsuitreiking van de slalom race:
 3de Peter
 2de Ad
 en als 1ste Saskia

Ja heren, jullie zijn allemaal verslagen door een vrouw! Wij wisten wel dat we beter en sneller rijden dan de heren maar Saskia heeft het jullie bewezen. Kortom het was een leuke zonnige en leerzame dag.

Volgend jaar schrijf ik zeker weer in maar dan gaan we met z’n tweetjes.


Groetjes, Ilona



Reageer hier op het evenement:

Button