2010
Sleeping under Canvas editie 2010
- | | x

Sleeping under Canvas in Vir, Tsjechië

In de eerste week van juni was ‘sleeping under canvas’ in Tsjechië, georganiseerd door Arjan en Marja Brand. Zij waren samen met Arie en Ellie in september vorig jaar  ter plekke al drie ritten wezen uitzetten en hebben toen ook verschillende andere noodzakelijke en gezellige dingen geregeld. En dat hebben ze prima gedaan. Er was de mogelijkheid om echt te kamperen, of je kon een trekkershut huren.   De camping beschikt zelfs over 2 appartementen, die ook in gebruik waren bij MX5 –ers. Op zaterdag en zondag kwam iedereen op de camping aan en werd door Marja en Arjan hartelijk begroet.

De heenweg is door velen op verschillende wijze afgelegd. De een deed het in een dag, een ander had er 4 dagen voor uitgetrokken om alles zonder snelwegen te rijden! En alles daar tussenin. Op zondag werd door sommigen al een ritje  ondernomen door de prachtige omgeving. Elke dag was er een ontbijtbuffet waar we vanaf half 8 terecht konden. Wie wilde kon een lunchpakket meenemen. (Wel vooraf melden).

Maandag zijn we gezamenlijk naar de op één na grootste stuwdam van Tsjechië geweest. Daar konden we binnenin kijken.   Als je achteraf weer buiten loopt en ziet waar je gelopen hebt realiseer je je dat dit op deze manier bij ons   in het land nooit gekund had. De trappen waar we liepen, binnen geen leuningen , een laddertje op…

Een geweldige jongedame, dochter van een dambobo (denk ik) gaf de (technische) info in het Engels die haar vader in het Tsjechisch vertelde. Het meisje was samen met een collegaatje, ook de hele week op eten- en drinkentijd op onze camping Na Kopci om ons van onze natjes en droogjes te voorzien. Leuke meiden. Ons avondeten werd ook elke dag voor ons gekookt. Redelijk Tsjechies. (Wat wil je ook met een Tsjechische kok!!)Maar ‘s lands wijs ‘s  lands eer. Er was niets mis mee. We konden zelfs nog 4 dagen kiezen voor vis!

Op dinsdag, woensdag en donderdag hebben we de prachtige routes gereden waarin mogelijkheden voor het bezoeken van kastelen, grotten, kerken, een bierbrouwerij, een openluchtmuseum en nog veel meer.   Helaas hadden we deze dagen ook heeeeel veeel regen zodat we lang niet alles open konden rijden.

In het verslag in één van de volgende clubmagazines ziet u vast nog veel meer foto’s   en leest u nog meer over de routes.

De laatste dag, vrijdag, hebben we het kasteel Pernsteijn bezocht. Bij gebrek aan een Engelstalige gids werd de rondleiding op unieke wijze door Ilona verzorgd. Hulde!

’s Middags waren we op verzoek van de burgemeester op het nieuwe, net geopende parkeerterrein in de ook al geheel vernieuwde hoofdstraat van Bystrice. Er werden veel bewonderende blikken op onze, soms wèl soms niet schone, autootjes geworpen. De burgemeester was er en ook de plaatselijke pers…

Vrijdagavond hadden we een uitstekende barbecue.

Namens ons allen heeft Arjeh de organisatoren heel erg bedankt voor het vele werk dat ze verzet hebben om voor ons dit evenement mogelijk te maken. Op hun beurt werd door Arjan en Marja het personeel van de camping bedankt met de bekende MX5 wijn.

Gelukkig was het inmiddels weer mooi  weer geworden ,   maar de buiten openhaard heeft net als alle andere avonden heerlijk gebrand. Er was live muziek, aangeboden door campingbaas Peter en er werd zelfs een dansje gemaakt… Een prima afsluiting van een gezellige week.

Zaterdagmorgen werd door de meeste mensen de thuisreis aanvaard. Enkele auto’s waren al op vrijdag vertrokken. Gelukkig is iedereen gezond weer thuis gekomen, al zijn er helaas wel een paar MX5-jes met een kleine en zelfs een echt grote schade weer in Nederland teruggekomen.

Maar het evenement was geweldig, Arjan en Marja bedankt.