2016
27
aug
Technische themadag "Dorpels"
- | Jeroen Feelders | x

Al menig MX-5je rijdt met roestbobbeltjes voor de achterwielen rond. Dorpelroest is dat. Alphons Jannink hier hierover in MX-5 Magazine 69 (2010) een artikel geschreven en ook de Technische Commissie heeft in 2006 al onderzoek gedaan. Voor de leden is op zaterdag 27 augustus 2015 op de technische themadag "Dorpels” inzichtelijk geworden waar de roest vandaan komt en wat het herstel inhoudt.

We waren deze dag te gast bij Peet v.d. Heuvel in zijn nieuwe werkplaats in Hoogvliet. Peet is al jaren een specialist in carrosserie- en dorpelherstel; niet alleen bij MX-5jes maar ze vormen wel het hoofdbestanddeel van zijn huidige herstelwerkzaamheden. De donor- en demo-auto deze dag was de 10th Anniversary van clublid Regina. De ca. 20 aanwezigen konden zien hoe Peet de schermrand (de buitenlaag of huid) kaal schuurde waarna de slijptol in het metaal ging en laagje na laagje van dorpel werd afgepeld. Ingrijpend en hardhandig werk maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Het compleet herstel in minimaal 2 dagen werk. 1 Dag zagen en vervangend metaal ‘met de hand’ op maat maken en 1 dag voorzichtig alles weer op zijn plek lassen en beschermende coating aanbrengen. Peet levert de MX-5 in een coating van epoxyprimer; het in kleur spuiten moet los bij een schadeherstelbedrijf worden gedaan. Vandaag werd alleen het open halen van de dorpel gedemonstreerd.

Na het open maken van de schermrand was duidelijk te zien dat de ontwateringsgaten in de dorpel net te hoog zitten waardoor er (condens)water tussen de plaatdelen blijft zitten en voor roest zorgt. Ook de wielboogflensen boven de achterwielen met de twee aan elkaar gepuntlaste lagen metaal zijn een bron van indringend vocht en dus roestvorming. Helaas was ook dat zichtbaar bij de 10th Anniversary van Regina.

Wat is dan de remedie? We kunnen er van uit gaan dat elke onbehandelde MX-5 die hier rond rijdt roest rondom de dorpel heeft. Het gebruik van de auto bepaalt de hoeveelheid: een Miata die zijn hele leven in de woestijn in Arizona heeft rond gereden zal nagenoeg schoon zijn; een MX-5 die in Nederland het hele jaar rond rijdt zal binnenkort aan de beurt zijn. De roest vormt zich van binnenuit en hoeft nog niet in de schermrand zichtbaar te zijn. Behandelen met tectyl of waxoil kan de roestvorming wat vertragen maar roest dat er al zit wordt niet minder. Vervangen van het rotte metaal is de enige oplossing. Evt. kan een klein deel van één van de metaallagen tussen dorpel en schermrand worden verwijderd. Hierdoor wordt de afwatering tussen dorpel en schermrand beter, zo betoogde clublid Wim Bekkers die zijn MX-5 preventief heeft behandeld. Daarna beschermt een nieuwe laag tectyl het schone metaal voor de toekomst. Dit kan worden gedaan via een - met een kunstofdop afgesloten - opening achter de wielkastbeschermingsplaat, via de deursluitplaat-bevestigingsopeningen en - als je meer tijd hebt - via de openingen van de gordel-automaat schuin achter de stoelen. Daarvoor moet wel de bekleding worden gedemonteerd. Door het aanbrengen van extra ontwateringsgaten kan vocht in de dorpel beter worden afgevoerd.

Tegen de tijd dat dit artikel in het MX-5 Magazine verschijnt rijdt Regina al weer rond in een mooi herstelde MX-5. Klaar voor de komende vele jaren.

Update: eind 2019 zal Peet v.d. Heuvel stoppen met zijn werkzaamheden. Er worden geen nieuwe opdrachten meer aangenomen en de huidige wachtlijst wordt nog weg gewerkt.

Fotoreportage hieronder: Paul de Looze



Reageer hier op het evenement:

 
Button