2006
1
sep
Zelfsleuteldag
- | | x

Mijn zoon en ik, gingen naar Tiel om te sleutelen. Tot verbazing van mijn zoon viel de ruimte in de kofferbak mee want zijn gereedschapskist moest achterin. Voor mij is sleutelen niet vanzelfsprekend maar ik vind het leuk.

De aanleiding voor het sleutelen is dat de schokdemberhoezen van mijn MX5 NA uit 1992 na 147.000 km moeten worden vervangen. Hans Schilder gaf mij eerder de tip om eerst de demping te laten meten dan weet je of de schokdemper ook moet worden vervangen. De meting moet gedaan worden met volle tank en precies aangehouden bandenspanning in alle vier de banden. De dempers aan de voorzijde zijn goed en op 1% verschil na gelijk. De dempers achter zijn 13% ongelijk rechtsachter is de mindere, links achter is even goed als voor. Dus dacht ik dan zet ik links achter rechtsvoor en koop twee nieuwe dempers achter. Maar dat blijkt niet te gaan, omdat er verschil is in gewicht tussen voor en achter. Op zo’n moment denk je nog even aan gele Koni's verlaagd en instelbaar maar tenslotte race ik er niet mee en blijkt de standaard van Mazda ruim te voldoen en is ook comfortabel.

Ik heb van a tot z het clubblad op dit onderwerp gespeld en het garagehandboek bestudeerd. Twee dagen van tevoren heb ik alle moeren en bouten die los moeten met kruipolie ingespoten. Met mijn zoon heb ik toen precies de volgorde doorgesproken want het moest wel vlot om niet al te lang de brug in beslag te hebben. De Vries had keurig voor dempers en hoezen gezorgd. Achter hebben we nieuwe dempers aangebracht (eenvoudiger dan voor want dan moet de fuseebout los) gelukkig ging het gesmeerd.  Links achter kwamen we de benzine vulslang en de ontluchtingsleiding van de benzinetank tegen. Dat was nergens beschreven en leken in de weg te zitten, maar gelukkig hoeft dat niet los we konden met onze hand en pols net tussen de leidingen door om een sleutel op de moeren te zetten waarmee die schokdemper los moet.

In de omschrijving in clubblad 36 wordt gesproken over een kunststof ring. Blijkt tussen de demper en de carrosserie een heel dunne kunststof (pakking ) te zitten. Om de demper met veer er uit krijgen moest wel met het volle mangewicht de ophanging naar beneden gedrukt worden waarna op het advies van Rudy Schilders de demper van boven eerst eruit moet en dan omhoog moest worden getrokken.

Met het gereedschap van de garage konden we de veer indraaien aan de werkbank en waren  de nieuwe dempers en hoezen zo geplaatst. Wel opletten dat bevestiging aan carrosserie en aan wishbone, haaks op elkaar staan Een opvallend verschil tussen de nieuwe en de oude Japanse demper is het ontbreken van een felsrand aan de nieuwe demper. Bij de oude werd daar het rubber overheen aangebracht die felsrand heeft wel ontwateringsgaatjes. Nu is die felsrand weggelaten en de rubberhoes is open zodat het water er altijd uit kan.

Tijdens de montage moet je opletten dat je een gele markering op de veren aan de buiten kant houd anders moet het opnieuw. Ook een bout moet je niet aangeven met ring en al want die hoort bij de moer Vraag, Pa waar zijn de ringen (amateur). Het advies om de bouten van de stabilisatorstang met de koevoet te richten hebben we anders opgelost dan dat het advies in het clubblad luidde. Wij hebben door de wagen weer op zijn banden te zetten en de beide bevestigingen te gelijkertijd te geleiden met geringe handkracht de bouten kunnen plaatsen.

Alles hebben we met de momentsleutel vastgezet a.d.h. van de gegevens in het garage handboek.

Het was voor mij een leerzame en nuttige maar vooral ook een leuke dag waar we samen van genoten hebben.

Ton Jansen



Reageer hier op het evenement:

 
Button