2011
Zwedenreis 4-8 juli
- | Fred en Pieta van der Mark | x

Sverige 4-8 juli 2011

Op zaterdag 2 juli vertrokken we onder een bewolkte lucht met de kap dicht naar Zweden. Op de oversteek naar Denemarken met de boot van Puttgarden naar Rodby hebben we zelfs zeebenen nodig. Maar het kan altijd nog erger. ’s Avonds lijdt Kopenhagen onder een wolkbreuk met hevig onweer. Op zondag lopen we echter onder een stralende zon in Kopenhagen. We genieten van de mooie stad maar zien ook de gevolgen van het noodweer. Kelders worden leeggepompt, huisraad staat buiten te drogen in de zon. Op maandag als we onze reis vervolgen blijken ook de snelwegen rond Kopenhagen nog niet hersteld van het noodweer. Verschillende delen zijn afgesloten en er staan grote files. Als we uiteindelijk de Oresund tunnel/brug naar Malmö bereiken, laten we de verkeerschaos achter ons. In alle rust rijden we Zweden binnen, waar we al gauw worden omringd door bossen en meren. Aan het eind van de middag bereiken we onze eindbestemming in Eksjö: hotel Ullingen, waar Elbert en Marja ons verwelkomen. Een uurtje later zitten we achter onze eerste drankje op het ruime terras met prachtig uitzicht op het Södra Wixen meer omringd door 34 overige deelnemers

Iedere avond na een voortreffelijk diner worden de routes uitgedeeld. De eerste dag starten we met een gezamenlijke excursie door het oude houten centrum van Eksjö. Daarna gaat de rit echt van start aan de hand van het route boek. Ook hier hebben Elbert en Marja een persoonlijke touch in aangebracht. Geen bolletje, pijltje, maar een handgeschreven route, waaruit wij al gauw enig Zweeds leren: namen eindigend op gatan (= straat), vej (=weg) zijn geen plaatsnamen. Aan de hand van dit tot á la ElMar omgedoopt routeboek rijden we door prachtige MX5weggetjes. Onderweg genieten we nog meer van de mooie natuur door het bezoeken van eerst een ravijn en later nog een waterval in Aneby. De eerste dag zit erop en er zullen nog twee voortreffelijke dagen volgen. Het weer is ons ook gunstig gezind. Aan het eind van iedere dag kunnen we met zon plaatsnemen op het terras. De laatste dag rijden we zelfs de hele route in de zon. Niet alleen in het weer zat een opbouw ook de routes werden zelfs iedere dag nog mooier. Daarnaast genoten we van de ingebouwde excursies. Hoogtepunten voor ons waren de Kleva Gruva (een mijn uit 1691), de glasfabriek en het snoepstadje Gränna.

Op vrijdag zat de Sverige MX5 reis er op en lag voor ons nog een week Zweden doortrekken in zuidelijke richting langs stugors. Maar al na twee dagen keerden wij noodgedwongen huiswaarts. Gezeten aan de picknicktafel op de waranda van ons lieflijke stugor voltrok zich het volgende. Fred stond op en bleef met zijn voet haken achter de picknicktafel, maakte een spectaculaire val, ving deze op met zijn arm. Tja en toen was zijn arm(elleboog) gebroken. Dit laatste vernamen wij pas de volgende dag van een uitstekend Engels sprekende dokter in het sjukhus in Kalmar. Met een arm in het gips en vol mooie Zweden-indrukken keerden wij verder ongedeerd terug in Heerhugowaard. Elbert en Marja dank voor deze geweldige Zweden-ervaring. Alles was top!