2010
6
nov
Nieuwe MX-5: Lichter en revolutionaire techniek
 06-11-2010 |  MX-5 nieuws | bo-webexperts | x | Autoblog.nl

Het zal waarschijnlijk nog 1,5 tot 2 jaar duren voordat de nieuwe Mazda MX-5 in de showroom staat, maar inmiddels druppelen er vanuit Japan wel alvast de eerste geruchten en details binnen. Zo schijnt de nieuwe MX-5 minder dan 1.000 kilo te gaan wegen en ook onderhuids heeft Mazda wat revolutionare keuzes gemaakt.

Zo heeft het Britse AutoCar vanuit Japan vernomen dat Mazda ervoor heeft gekozen om de nieuwe generatie MX-5 te passen op een twin-backbone frame zoals momenteel wordt gebruikt in de RX-8. Zo’n twin-backbone frame houdt in dat de motor achter de vooras wordt gemonteerd en dat de benzinetank en einddempers van het uitlaatsysteem voor de achteras. Op deze manier kan Mazda een betere gewichtsverdeling bereiken. En dat komt uiteraard het weggedrag alleen maar ten goede.

In 2003 liet Mazda deze techniek voor het eerst zien op de Ibuki Conceptcar (zie hieronder), de nieuwe MX-5 zal echter qua uiterlijk weinig met die auto te maken hebben. Het design zal meer geinspireerd zijn op de Shinari Concept die we enkele maanden geleden zagen.

Onder de motorkap zal naar alle waarschijnlijkheid een extreem zuinige 1.5 liter grote SKY-G benzinemotor te vinden zijn. De afgelopen maanden heeft Mazda in de VS en Japan ook al diverse patenten ingediend met betrekking tot het twin-backbone frame en naar verwachting zullen we tijdens de autoshow van Tokyo in 2011 voor het eerst kennis kunnen maken met de nieuwe MX-5.





Reageer op dit nieuwsbericht:

Button