Registreren En begin met posten Als je al een account hebt, Log hier in.

Search Topics:

Gedoe met v-bak ND 2016 1,5
Forumoverzicht / Techniek algemeen / Gedoe met v-bak ND 2016 1,5

Sorteer berichten:
Gedoe met v-bak ND 2016 1,5
11-01-2023 om 12:25
Ik heb mijn hele eerdere draad maar verwijderd, omdat ik ook niet de rol van sfeerspons wil bekleden hier. Excuses aan diegenen die toch soms zeer behulpzame posts plaatsten, waarvoor dank! Ook met de hands-on expertise die ik gekregen heb.
 
Kort en goed - ik had een slechte bak, en daarvan zijn er nogal wat. Eigenlijk alle ND-bakken gebouwd tot eind 2016 gaan - dit uit betrouwbare bron - max. 1,5 ton mee. Revisie is uitgevoerd onder Bovag-garantie; de bonus van kopen bij een occasion-dealer die hierbij aangesloten is. Houd hier rekening mee als je er eentje uit die periode koopt. Let met gesloten kap op hoogfrequente metalig-schurende geluiden, die bij sterkere belasting ook erger worden.
 
Na revisie hoorde ik toch wel weer wat geluid uit de bak; dit lijkt nu na enkele honderden km's juist eerder minder dan meer te worden. Zou een kwestie van inlopen kunnen zijn. De revisie is allicht op een budget uitgevoerd (kostte de verkoper 1100 ex, wat kun je daar helemaal voor vervangen? Is wel ex uit- en inbouw), het liefst had ik een nieuwe bak - maar OK, de verkoper wilde er natuurlijk ook zo goedkoop mogelijk vanaf zijn. Na pakweg 2000 km max. laat ik de olie weer verversen, ik zie deze olie als inloop-olie. 
 
Ik hoop dit jaar dus met een verse start aan het cabrio/club-seizoen te kunnen beginnen; 's ochtends om kwart over 6 rijd ik vaak al met open kap weg, ook nu. Zolang het maar stabiel droog weer is boven een graad of 7.

RE:Gedoe met v-bak ND 2016 1,5
11-01-2023 om 11:55
Peter, hopelijk blijven nieuwe versnellingsbakproblemen je bespaard en kan je nu genieten van het open rijden in jouw MX-5... Groeten, Frank

RE:Gedoe met v-bak ND 2016 1,5
11-01-2023 om 9:07
Dank! De twijfel is nog niet helemaal weg, de auto is nu toch toe aan de jaarlijkse beurt en laat die bij Mulder R'dam uitvoeren. Ook aangegeven dat ze even een blokje om moeten met kap dicht, en goed luisteren. Tevens wat aandacht aan bestuurders-zijraam (klinkt niet lekker) en gordelspanner. Die wil de laatste halve meter gordel niet meer terug hebben...  ...een nieuwe is 460 ex, en ook nog ex inbouw. Ze gaan kijken wat ze kunnen doen met een gordelspray...  ...de receptioniste is er zo leuk. Paar jaar ouder dan ik schat ik, maar echt de reden om daar de service te laten doen. Ze rijdt zelf een witte 2-liter ND. :-) 

RE:Gedoe met v-bak ND 2016 1,5
12-01-2023 om 11:26
Dat hebben ze dan slim gedaan bij Mulder, zo'n klantenmagneet achter de balie. Dat is bij veel bedrijven minder goed geregeld. Het zou mooi zijn als je bij Mulder ook qua sleutelwerk volgens of boven verwachting wordt geholpen...

RE:Gedoe met v-bak ND 2016 1,5
03-02-2023 om 4:35
Laatste nieuws, nog steeds niet goed. Het vage lager-geluid is er gewoon nog steeds; de gereviseerde bak lijkt dus niet de boosdoener. Is wel zo dat de rechterkant van de transmissietunnel niet meer warm wordt, daar zou zomaar een warmlopend lager gezeten kunnen hebben. Dan heeft de revisie toch wel degelijk zin gehad.
 
Mazda Mulder heeft als nieuwste analyse dat het geluid ofwel ergens bij de prise-as of het toplager zit. De technische experts weten vast wat er bedoeld wordt, ik zal het zelf moeten opzoeken. Kreeg wel te horen dat de bak er dan weer uit moet.
 
Kijk, na ampel overleg en meerdere welles/nietes adviezen wat betreft de herkomst van het geluid, is de verkoper (Bovag aangesloten) overstag gegaan om de bak te reviseren op hun kosten. Als ik ze nu zou opbellen om te melden dat het geluid nog niet weg is, is de kans op de volgende reactie vrij groot: "Zo, dus we hebben - op uw nadrukkelijke verzoek (want dat is wel zo...), het verkeerde deel van de auto gereviseerd voor u. De kosten voor ons waren zo- en zoveel. Wat gaan we daar aan doen...?"
 
Ik heb eerder al verzucht waarom Mazda niet gewoon probleemloze auto's maakt, dat had ik namelijk wel verwacht bij mijn nota bene eerste (en redelijk jonge, 6 jaar) Japanner. Maar dat gaat niet helpen, ik moet en zal het probleem opgelost krijgen. De vraag is nu - waar te beginnen, en hoe/of het slechte nieuws brengen bij de verkopende/garantie-gevende partij...? 
 
Tips wederom welkom. Ik ga ook eens kijken of de ANWB hier een of andere hulplijn voor heeft. 
 


RE:Gedoe met v-bak ND 2016 1,5
04-02-2023 om 11:07
Volgens mij doe je er goed aan het simpel te houden; jij bent klant en hebt een product gekocht waar garantie op zit met een klacht die binnen die garantie valt (check dat even goed). Je hebt je gemeld bij de verkopende partij om dat onder de garantie voorwaarden te laten herstellen. Jij bent klant en daarmee heb je wel een onderzoeksplicht, net zoals de verkopende partij een meldplicht heeft. Maar de “expert” hierin is nog altijd de verkopende partij. 

Nu heb je meerdere andere partijen gevraagd om een diagnose te stellen en die was volgens mij niet unaniem hetzelfde. Ik weet niet in hoeverre de verkopende partij in al die diagnose stellingen gekend is? Zijn ze dat wel en heb jij daarmee sterk gestuurd naar de verkopende partij dat een revisie de oplossing is, dan zou ik als verkopende partij in die situatie eerst een ander gesprek met jou als klant voeren. Als verkoper ben ik welwillend geweest om toch (veel?) kosten te maken om de klacht op te lossen terwijl ik daar zelf niet helemaal van overtuigd was, getuige ook dat andere diagnoses niet unaniem bleken te zijn. Maar als verkoper vind ik goed zakendoen belangrijk en soms kost me dat winst maar mijn reputatie en geloofwaardigheid is mij als ondernemer erg belangrijk. Maar nu je als klant terugkomt met “hij doet het nog steeds niet goed”, dan zou ik als verkoper een onafhankelijke arbitrage voorstellen. Wat daar ook uitkomt, daar houden wij ons beiden aan. Moet ik als verkoper alsnog repareren, dan ga ik dat doen op de manier en ruimte die ik daarvoor heb (gebruikte onderdelen ipv nieuwe bijvoorbeeld). Maar blijkt dat de klacht die jij als klant ervaart een “product gebonden eigenschap” is, dan verwacht ik als verkoper ook dat je die uitslag van de onafhankelijke arbitrage accepteert. In feite zegt de arbitrage dan ook dat jouw klacht wellicht gegrond is, maar niet dermate schadelijk dat je binnen afzienbare tijd tegen onverwachte hoge kosten aanloopt. 

Ik heb dit stukje geschreven vanuit het perspectief van de verkopende partij die welwillend is gebleken door toch te repareren. Als de partij daadwerkelijk achter klanttevredenheid staat en z’n geloofwaardigheid op lange termijn goed wil houden, dan zou ik het bovenstaande als meest positieve uitkomst voor jou als klant accepteren. De verkopende partij kan een keer pech hebben zonder slechte bedoelingen. Maar als hij alle klachten voor alle klanten volledig moet oplossen dan kan dat een risico zijn voor zijn bestaansrecht. Dat is een ondernemersrisico, maar we zijn er als klant ook niet bij gebaat dat bedrijven hun hoofd niet boven water kunnen houden. 

Disclaimer: ik ben geen jurist of arbitrage deskundige maar heb veel gelezen en gehoord uit het auto wereldje.

Mijn persoonlijke ervaring is nog steeds: eerlijkheid duurt het langst. Wees daarbij open en kijk ook naar de belangen van de ander. Stel dat je het harder wil spelen en je gaat jezelf beroepen op non-conformiteit, en de verkoper weet van de andere diagnoses, dan kan hij stelling innemen dat de klacht lastig te diagnosticeren is en dat hij onder druk gezet door jou toch die reparatie heeft uitgevoerd. De welwillendheid is daarmee wel aangetoond vanuit hem. En stel dat je nog gelijk krijgt ook, de verkoper moet doorgaan met oplossen tot hij de klacht verholpen heeft. Zou jij je auto dan nog zorgeloos daar achter laten?

RE:Gedoe met v-bak ND 2016 1,5
04-02-2023 om 2:58
Dank voor je uitvoerige reactie. Niet dat dit het er voor mij simpeler op maakt, integendeel...
 
Ik ben bijna geneigd - en zal dat ook doen - bij de eerstvolgende sleuteldag (ik wil de schijven en blokken voorzijde vervangen) eens te informeren wat het mij zou kosten om bijvoorbeeld dat toplager te laten vervangen, vooropgesteld dat we er voldoende zeker van zijn dat DAT dan eindelijk de oplossing is. 
 
Ook ik begrijp dat de verkoper niet zit te wachten op een klant die maar blijft terugkomen met de auto, zeker omdat ik ze best wel richting die bakrevisie heb gedirigeerd. Revisie die bij nader inzien toch niet helemaal zinloos blijkt, de transmissietunnel wordt immers niet warm meer - ergo, mijn vermoeden dat daar iets warmliep. 
 
Over precies een maand is die sleuteldag, allicht rijd ik ook nog een keer langs bij SHM Transmissie in Schiedam; dat was ook een van de experts die aanvankelijk richting de bak wezen. Maar ja - misschien zit het probleem alsnog TOCH in de bak...
 


RE:Gedoe met v-bak ND 2016 1,5
4 weken geleden, 04-03-2023 om 2:34
Zojuist op de sleuteldag geweest in Amersfoort - en TC-lid Paul nog maar eens naar "Het Geluid" laten luisteren. Deze keer met de auto op de brug, andere monteur achter het stuur, Paul met een schroevendraaier als stethoscoop diverse delen  "rijdend" beluisterd - tja, het gesis komt nog steeds uit de bak. De (garantie-)revisie is allicht teveel op een budget uitgevoerd, niet alle lagers zullen zijn vervangen. 
 
Ik ben er weliswaar een beetje klaar mee, maar er ook nog niet van af. Nu met deze expertise (en die van Mazda Mulder die ook geluisterd hebben) dan maar het revisiebedrijf gaan aanspreken. Op de sleuteldag was er toevallig nog een vroege ND, jaartje ouder nog - 2015 - die een soortgelijk probleem leek te hebben. Kan geen toeval zijn, want deze vroege ND-bakken hebben een reputatie. Ik ga maar weer het volgende garantietraject in - als ik ze kan overtuigen...! Is ook nog een potentieel dingetje. Alles werkt/schakelt immers wel goed verder.
 
Wel blij dat ik toch gegaan ben, ondanks dat ik mijn nieuwe voorschijven en blokken niet mocht monteren - had ze namelijk daar moeten kopen... ...snap het ook wel, maar dat wordt in mijn eigen garage even een uitdaging!

RE:Gedoe met v-bak ND 2016 1,5
2 weken geleden, 18-03-2023 om 9:14
Laatst met de auto terug geweest naar Autrans Tilburg, waar best welwillend nog eens naar de auto geluisterd is; door twee monteurs is er mee gereden, en de auto is op de brug geweest. Toch blijven ze volhouden dat het geluid, dat ze wel waarnemen, niet uit de bak komt. Ze hebben me verzekerd dat alle lagers in de bak vervangen zijn, en dat er ook daadwerkelijk slechte bij zaten - de revisie is in elk geval niet voor niks geweest. 
 
De eigenaar kwam na verloop van tijd ook langs, aimabele man waar goed mee te praten viel, maar de oplossing had-ie evenmin. Op zijn suggestie is de bak-olie nog vervangen, deze keer met een additief. Het nut daarvan is natuurlijk discutabel en nu in elk geval niet merkbaar, mocht ik gaan twijfelen kan ik altijd nog eens de olie laten verversen zonder additief. 
 
E.e.a. allemaal onder garantie uitgevoerd, maar ja - ik ben nog niet waar ik zijn wil! Volgende stap is wellicht om nog eens bij SHM in Schiedam langs te rijden en daar de auto eens goed (allereerst op gehoor) te laten onderzoeken. Ik was daar in oktober al eens. Is voor mij ook vlakbij.
 
Het is dus (normaliter, want vervangen) niet het toplager of prise-as lager (dit waren suggesties van Mazda Mulder na inspectie). Iemand hier nog een suggestie wellicht...? Zou mooi zijn als ik er niet langer dan een jaar over zou doen om het opgelost te krijgen, want dan houdt het feest voor mij wel een keertje op vrees ik.
 



 
Button