Het simpele antwoord is, dat hoort bij het ontwerp van de auto. Prettig is het niet op warme dagen of bij intensief gebruik in de zomer. Aan de bestuurderskant loopt de uitlaat langs. Die wordt na verloop van tijd heet en bij sportief rijden nog wat heter. De MX-5 is licht van gewicht door o.a. het ontbreken van isolatiemateriaal. En na een tijdje voel je dat. Kou zul je niet snel lijden in een MX-5. Zo stond ik wel eens in een file in Zuid Duitsland op een prachtige zonnige dag met ongeveer 32 graden. Ik zat toen zo’n 3 uur achter het stuur en had de kap dicht vanwege de rijwind en in de file hield ik ‘m dicht vanwege de zon. Jep, toen was het echt warm.
Er zit wel wat aan hitteschilden maar controleer eens hoe dat bij je huidige auto zit? Daarnaast zie je ook wel eens dat een uitlaat volledig ingepakt wordt in een hitteband (heat wrap). Of dat veel helpt weet ik niet. Het schijnt in de racerij vaker gedaan te worden.
Maar zelf heb ik ook wel interesse in een oplossing voor deze hitte, misschien kan de Technische Commissie hier een keer wat over vertellen?