Registreren En begin met posten Als je al een account hebt, Log hier in.

Cilinders vullen met een klein lage olie

Forumoverzicht / Techniek algemeen / Cilinders vullen met een klein lage...
Sorteer berichten:
Cilinders vullen met een klein lage olie
04-12-2023 om 4:33
Goedenmiddag allemaal,
 
Ik heb een probleem met mijn 1999 mx5 nb. De auto begon een aantal weken geleden met roken (vooral tijdens starten na lang stilstaan), de rook was vrij dik en blauw. Ook ging het vermogen merkbaar achteruit. Toen heb ik samen met mijn broer gezocht naar de oorzaak. Eerste stap was een compressietest. Het bleek dat twee cilinders een erg lage compressie hadden.
 
Om een beter idee te krijgen waarom hebben we perslucht op de cilinders gezet en geluisterd waar de lucht weglekte. Het lek leek zich bij de kleppen te bevinden. Vervolgens hebben we de kop van het blok afgehaald en troffen we koolopbouw aan, waardoor de kleppen de cilinder niet meer goed konden afdichten. Ook troffen we koolopbouw in het inlaatspruitstuk aan. Al met al geen hele fijne situatie. Om het probleem op te lossen is de koolopbouw zo goed mogelijk verwijdert, de kleppen zijn opnieuw geslepen en de klepsteelrubbers en keerringen in de kop zijn vervangen. Verder ook de kop laten vlakken en natuurlijk een nieuwe koppakking (ook nieuwe inlaat en uitlaat pakkingen). Toen hebben we alles terug geplaatst en opnieuw getest voor compressie. Alle cilinders tussen de 12.1 en 12.4 bar. De compressie en het vermogen zijn nu terug, maar er bleek nog een ander probleem te zijn. 
 
Bij het starten rookte de auto nog steeds (blauw en dik). Maar naar 2 uur rijden was de rook compleet verdwenen, ook als hij na 2 uur stilstaan opnieuw werd gestart. De auto is dezelfde dag van terugplaatsen kop ook nog naar de APK gebracht en is toen goedgekeurd. Maar toen ik de volgende dag weg wou rijden, startte de auto kort en viel direct weer stil. Bougies eruit gedraaid en er bleek een laagje olie in de cilinders te staan, ook olie op bougies die niet meer wilden vonken. Door de hoge compressie dachten we dat het waarschijnlijk te maken had met het fout installeren van de klepsteelrubbers (en niet de zuigerringen). Met verse tegenzin hebben we toen nogmaals alle klepsteelrubbers (dit keer met nylon touw in cilinders, kop is er dus niet afgeweest) vervangen maar het probleem blijft bestaan.
 
Als de auto een volle nacht stilstaat vullen de cilinders zich met een klein laagje olie, waardoor de auto extreem rookt bij opstarten, verdwijnt naar een uur rijden (is maar 1x getest nu staat hij stil en wordt er niet mee gereden). Mijn vraag is of iemand ook maar enig idee heeft wat dit kan zijn?

Extra informatie: 
-Voor de klepsteelrubbers zijn de volgende gebruikt: ELRING 569.740, dus geen OEM, kan dit misschien de oorzaak zijn?
-Geen lekkage naar buitenkant blok
-Geen verlaging van koelstof niveau
-Compressie nog steeds tussen 12.1 en 12.4 bar op alle cilinders
-Blok loopt raar genoeg heel mooi (zonder onregelmatigheden of trillingen)


 
RE:Cilinders vullen met een klein lage olie
04-12-2023 om 4:34
Het gaat trouwens om een 1,8L
RE:Cilinders vullen met een klein lage olie
04-12-2023 om 7:22
Hallo Lars
als extra informatie mogelijk de km stand?
Een probleem kan zijn te veel speling op de klepsteel. Als er veel olie in de cilinder staat is het niet vreemd dat de compressie goed is. Ik had ook last van rook uit de uitlaat bij mijn NA (1991) na 212000km. Bij revisie bleek dat de cilinderveren niet goed meer vrij waren en de klepsteel te veel speling. Trekken van de klep geleiders is vlgs revisie bedrijf een crime.
groeten Willy

 
Button